asmodee-logo-300x300

We lazen in de vorige twee delen van deze reeks welke spellen bij Asmodee binnenkomen en of deze al dan niet vertaald worden. De meeste spellen verlaten het depot echter dezelfde dag alweer, hun nieuwe bestemming: de winkels!

Magazijn

De showroom van Asmodee is grotendeels in twee verdeeld. Het ene gebied kunnen we voor het gemak ‘het kindergedeelte’ noemen, het andere deel is zowat een droom voor alle bordspelers onder ons. In dat kindergedeelte vinden we de TOPPS kaarten zoals van Pokémon, Violetta, Star Wars en nog veel meer. Misschien is dit wel de goudmijn van het bedrijf? Je vindt er ook veel kinderspellen, spellen die elk jaar worden vernieuwd. Momenteel zag je daar vooral de nieuwe spellen in dat gamma met o.a. Miss Kipik en Kriebelkoe, maar volgende keer ziet dat gedeelte van de toonzaal er misschien alweer heel anders uit! Naast dit alles vind je er ook knuffelbeertjes en het gamma van SentoSphère met o.a. Aquarellum. Dit is het gedeelte waar de mensen bij Asmodee het vaakst mee bezig zijn, maar dit gedeelte zorgt er tegelijkertijd voor dat ze het zich kunnen permitteren om zo’n uitgebreid ‘volwassen’ gamma te verdelen. Dat volwassen gamma staat uitgebreid tentoongesteld in het andere gedeelte van de zaal.

In die droomzaal worden die vele spellen uiteraard eerst getest, de verkopers en marketingmedewerkers moeten hun product goed kennen om het te kunnen verkopen: spelen maakt dus onderdeel uit van hun job! Je kan een spel als Five Tribes moeilijk aan de man brengen als je geen flauw idee hebt waarover het gaat. Er komen bijna dagelijks winkeliers op bezoek in de showroom, op zoek naar nieuwe spellen voor hun doelgroep. Ze proberen sommige spellen uit, bekijken alles goed in detail en krijgen advies van de verkopers van Asmodee. Er is een goede band tussen de winkels en de verkopers, iedereen kent iedereen in het milieu.

showroom

De winkels geven op hun wijze ook feedback aan Asmodee. Ze laten weten of bepaalde spellen wel of niet werken, Asmodee bekijkt dan wat ze daaraan kunnen doen. Als een spel heel populair is en goed verkoopt, dan geeft de verkoper dat door aan andere winkels, hij vertelt welke spellen er momenteel goed verkocht worden en raadt hen aan dat ook in te voeren. Omgekeerd kan natuurlijk ook, wat als een spel niet goed werkt? Dan is het aan de marketingmensen om de mensen aan het spelen te krijgen, de beste manier om mensen te motiveren tot kopen. Het is voor de doorsnee klant erg moeilijk om een spel te kopen, er is zulk een groot gamma en ze weten niet goed wat nu juist het beste spel is in hun situatie. Daarom is het belangrijk om de mensen te doen spelen, net zoals ze voor een boek ook graag een korte inhoud lezen alvorens het aan te schaffen. Daarom worden er verschillende evenementen georganiseerd. Er worden spellen gedemonstreerd in winkels of op beurzen, er worden toernooien georganiseerd en nog veel meer!

Er worden recensies geschreven, maar wat dan met een slechte recensie? Wij hebben er geen moeite mee om te schrijven dat we een spel niet goed vinden, maar wat denkt de uitgever daar dan van? Dat is toch ook geen reclame? De uitgever verwacht van ons om eerlijk te zijn, anders komen de lezers toch niet terug. Iedereen heeft zijn eigen smaak, sommigen zijn verzot op coöperatieve spellen, anderen moeten er niets van weten. Bij recensenten is dat net hetzelfde verhaal. Zolang er geschreven wordt waarom een spel wel of niet goed bevonden wordt kunnen de lezers steeds hun eigen mening vormen. Die hoeft niet altijd dezelfde te zijn als die van de recensent.

Als we spreken over ‘de winkels’ is dat heel algemeen, we hebben het dan over de kleinere speciaalzaken maar eveneens over de grote ketens als Carrefour of Dreamland. Toch zijn niet alle spellen van Asmodee in al die winkels te verkrijgen! Nieuwe spellen voor veelspelers worden in het begin alléén naar de kleinere speciaalzaken uitgevoerd, dit zijn de winkels waar de veelspelers op zoek gaan naar de nieuwste titels. Het omgekeerde is ook het geval: de meeste kinder-/actiespellen, meestal spellen met batterijen, gaan meteen naar de grotere ketens en vind je niet terug in de kleinere winkels. Die laatste staan vaak nogal weigerachtig tegenover alle spellen met batterijen. Het systeem waarop de spellen dus aan de winkels worden aangebracht is zeer afhankelijk van het product zelf.

junglespeed

Spellen zoals Time’s Up of Jungle Speed werden in het begin alleen verkocht in de kleinere speciaalzaken, maar nu vind je ze overal. Toch is er wel degelijk een verschil tussen een Time’s Up uit een grote keten of hetzelfde spel uit een kleine winkel! In een grote keten is het belangrijk dat een spel opvalt in de rekken tussen de vele andere spellen, het moet dus een grote doos zijn! De prijs van deze exemplaren ligt dan wel wat lager maar het materiaal is ook verschillend. In een kleine winkel, die niet veel plaats heeft en dus kleinere doosjes verkiest, krijg je voor je geld een kwalitatieve houten totem. In de grote dozen uit de ketens vind je een plastic totem. Als je het spel in een andere winkel koopt verschilt dus niet enkel de prijs, maar ook de doos en het materiaal. Het is niet zo dat zo’n grote doos daarom minderwaardig materiaal heeft, de kwaliteit en het spel zijn nog steeds even goed, maar een doorsnee gezin hecht er helemaal geen belang aan of het nu een houten of een plastic totem krijgt. De veelspelers vinden het ‘mooie materiaal’ vaak een pluspunt.

Wij willen het personeel van Asmodee, met name Claudia en Jan, bij deze nogmaals bedanken voor de vriendelijke ontvangst en de antwoorden op onze vele vragen!