Jullie weten ondertussen wel dat Ravensburger België (en Nederland) een dochterbedrijf van het grote Ravensburger in Duitsland is. Maar wat brengen ze hier op de markt, en is dat exact hetzelfde als wat er in Duitsland in de winkels verschijnt? Neen, helemaal niet! In het gezelschap van een collega-directeur gaat Dave Vonk twee keer per jaar naar Ravensburg om alle nieuwigheden te testen. Daarna wordt er een beslissing gemaakt en kiezen ze die spellen die het best in de Belgische en Nederlandse markt passen. Dat is bovendien in overleg met alle buurlanden, als zij de enigen zijn die een meertalige versie van een spel willen is de kans klein dat die er ook effectief komt. Wat de Nederlandstalige versies betreft proberen België en Nederland zoveel mogelijk samen te werken en ervan te profiteren dat ze samen maar één taal hebben, voor de Franstalige versies in Wallonië zijn ze bijna volledig afhankelijk van de beslissingen van Frankrijk. Wanneer een spel  vertaald wordt dan doen ze beroep op de werknemers in het Nederlandse kantoor van Ravensburger, als het erg grote projecten zijn wordt het doorgegeven aan een vertaalbureau.

We zullen in de Lage Landen dus nooit evenveel Ravensburger-titels zien als in Duitsland. De reden daarachter is vrij eenvoudig: de Nederlandstalige markt is gewoon niet zo groot als de Duitse. In Duitsland heeft Ravensburger een andere status, ze kunnen heel veel titels uitbrengen in heel uiteenlopende genres. Iets wat ze in België en Nederland gewoon niet kunnen, als er geen 2500 exemplaren verkocht kunnen worden heeft het weinig nut om een Nederlandstalige versie te maken! Neem bijvoorbeeld de tiptoi-reeks: Duitsland heeft meer dan 50 tiptoi boeken, daarvan zijn er maar 10 vertaald naar het Nederlands. In Duitsland kunnen ze het zich permitteren om 12 titels per jaar te introduceren, binnen een relatief kleine markt als de onze heeft dat gewoon geen nut.

En wat met alea? Enkele toppers zoals Bora Bora, Puerto Rico, Broom Service of La Isla… die verschijnen op de markt met twee logo’s: één van alea en één van Ravensburger. Alea heeft een goede naam binnen de echte spelersmarkt en is voor 100% eigendom van Ravensburger, daarom dat op al deze spellen de twee logo’s verschijnen, ze maken gebruik van twee goede namen. In Duitsland zit één persoon die zich full time bezig houdt met alea. Een tijdje geleden waren niet alle spellen van alea hier vlot verkrijgbaar, maar dat is nu weer anders. Alles van alea wordt hier verdeeld, maar dan wel in de talen die er zijn, het originele product met Duitse (en vaak Engelstalige) spelregels. De Nederlandstalige handleiding kan gedownload worden via de website, maar de echte spellenfreaks zijn dat meestal gewoon en maken daar geen punt van. Anderzijds zullen ze voor deze reeks nooit extra promotie voeren. Ze verdelen de spellen hier maar besteden verder meer aandacht aan kinderspellen. Dat is ook zo met het nieuwste Broom service, er is alvast veel vraag naar (mede door de nominatie voor Kennerspiel des Jahres 2015), maar toch wordt het niet extra gepromoot.

Tenslotte vroegen wij ons af wat het meest verkochte Ravensburger spel is, daar moest Dave Vonk geen seconde over twijfelen: Doolhof (of het Franse “Labyrinth”)! Het recent verschenen “La Cucaracha” doet het ook héél goed en kreeg de prijs Speelgoed van het Jaar. Maar over al die jaren is dat uiteraard nog niet zover als Doolhof, Doolhof bestaat inmiddels 30 jaar en verkoopt nog steeds even goed. Ook Bunny Hop en Bert Bever verkopen goed. En wat dan met het aloude Memory? Als je de website van Ravensburger afschuimt kom je telkens heel wat nieuwe memory-spellen tegen! Als je het hele assortiment van memory bekijkt is dat uiteraard hartstikke goed, indien je alle verschillende thema’s optelt, afgaande op één titel blijft het Doolhof. Elk kind is zot van memory, het gekke is dat je als ouder gewoon steeds keihard verliest. Kinderen hebben zo een goed geheugen. Het is een hele goede oefening dat elk jong kind gedaan heeft, in principe kan het ook voor ouderen, al komt het daar niet op tafel. Memory is een spel dat al voor 50 jaar onveranderd is, het blijft gewoon kaartje omdraaien, meer niet. Elk jaar verschijnen er nieuwe licenties, elk thema dat past bij kinderen onder de 7 jaar is ideaal om een memory spel rond te maken. De verkoop van een topper als Puerto Rico staat niet eens in verhouding met het assortiment van kinderspellen.

Wat mogen we in de nabije toekomst van Ravensburger verwachten? Broom service is net gelanceerd op de markt, vanaf september mogen we ook de Nederlandstalige versie van La Cucaracha Loop verwachten. Bovendien zijn ze ook aan het brainstormen over hele grote puzzels, nog groter dan de puzzel met 32000 blokjes! Al zijn ze wel nog aan het bekijken of dat effectief haalbaar zal zijn. In de 3D-puzzelreeks mogen we het Vrijheidsbeeld verwachten, in de tiptoi-reeks zal een boek over ridders verschijnen en op hobbygebied komt er een nieuwe experimenteerdoos.

Tenslotte willen wij het team van Ravensburger België, met in bijzonder Dave Vonk, bedanken voor de vriendelijke ontvangst en uitleg.