MENU
»
S
I
D
E
B
A
R
«

COGZ – Interview
15 dec 2014 door Ralda

COGZÉén van de vele projecten die je momenteel op Kickstarter vindt is COGZ, het project trok meteen onze aandacht! Je ziet al meteen aan het uiterlijk dat het een spel is waar veel tijd in werd gestoken, de pagina op Kickstarter is tot in er puntjes afgewerkt. Je kan het spel aanschaffen op gewoon formaat, maar ook in een levensgrote versie! Daarnaast heeft de auteur, Wesley Lamont ook aandacht voor de kleurenblinden onder ons. Wij stelden hem enkele vragen over dit project.

Korte spelbeschrijving

COGZ is een verslavend, leuk en strategisch bordspel dat plaatsvindt in een gekke, wetenschappelijke steampunk wereld, iemand heeft het chromatische apparaatje van de boze professor gebroken! Jij bent diegene die het toestel probeert te repareren voordat de wetenschapper terugkomt! Alle andere ingenieurs denken dat zij de beste kennis hebben om het toestel na te maken. Het is dus aan jou om te bewijzen dat jij de beste ingenieur bent!

Alle ingenieurs zullen steeds van segment veranderen om het kapotte apparaatje te repareren, zolang het segment verschillend is krijgen de ingenieurs punten om dat te doen. Van zodra het mechanisme volledig is afgewerkt kan het niet meer aangepast worden door andere ingenieurs, ze hebben allemaal een drukke agenda. Daarnaast worden er ook bonuspunten en beurten uitgedeeld voor de meest snuggere reparaties.

De uiteindelijke score van elke ingenieur hangt samen met het aantal herstellingen dat ze doen in alle vier kleuren van het apparaat, je zal een strategische planning moeten maken om uit te dokteren wat wanneer gemaakt zal moeten worden.

Wesley LamontWesley, stel je even voor aan onze lezers.

Natuurlijk! Ik heb een heel gevarieerde achtergrond. Ik ben zo goed als mijn hele carrière professor aan de universiteit. Ik gaf daar grafisch ontwerp en webdesign, maar ook plantenfysiologie! Ik run ook twee ontwerpbureaus die zich nu richten op het ontwerp van spellen. Ik speel al sinds mijn jeugd enthousiast spellen, ik heb zo mijn periodes gehad: bordspellen, digitale spellen, verzamelkaartspellen, …

Is dit het eerste spel dat je ontwikkelde?

Helemaal niet! Ik ontwerp al spellen sinds ik in de lagere school zat, het wordt nu dus eens tijd dat ik er enkele ga publiceren. 🙂 Eerlijk gezegd ben ik de tel kwijt van hoeveel spellen ik al ontworpen heb, het zullen er wellicht ongeveer honderd zijn. Daarvan zijn er een dertigtal waarvan ik prototypes heb gemaakt die nog in ontwikkeling zijn, die speel ik al heel wat jaren met mijn vrienden!

Hoe lang ben je al bezig met de ontwikkeling van dit spel, van het eerste prototype tot op dit moment?
Dat moet zo’n drie jaar zijn nu. Het is ontwikkeld op een wedstrijd genaamd ‘Global Game Jam’ in 2012, daar krijg je 48 uur de tijd om een spel te ontwerpen rond een opgegeven thema. Het spel kreeg toen de naam GAEON. Daarna heeft het zo’n jaar in de kast gelegen, maar daarna ben ik er weer aandacht aan gaan besteden en ben ik eraan beginnen werken zodat ik het kon publiceren. Een jaar geleden is de titel verandert naar COGZ, in tussentijd hebben de vele tests er ook toe geleid dat er nog heel wat veranderingen zijn doorgevoerd.

Wat betekent de titel van je spel, COGZ?

Een cog is een deel van een mechanisch machine. Het verbaasde met dat ik de naam Cogs terugvond op BoardGameGeek! De ‘Z’ achteraan maakt de naam iets unieker dan gewoon ‘Cogs’. Daarnaast realiseerde ik mij dat de letter Z bij mij een speciaal plaatsje heeft, mijn nickname is Wez en onze bedrijfsnaam is RAEZ. Ik ben niet zeker of ik al mijn toekomstige spellen ook met een Z ga kunnen laten eindigen, maar misschien kan ik het wel eens proberen! 🙂

Het spel is ook verkrijgbaar in een levensgrote versie, genaamd Ludicrous COGZ. Hoe kwam je op dat idee?

Dat idee kwam van één van mijn meest fanatieke medespelers, Sol Green. Op een dag belde hij mij met één van zijn opmerkingen, hij wou een levensgrote versie maken. Ik had voor enkele beurzen al levensgrote varianten gemaakt op één van mijn vorige bordspellen, ik stond dus meteen achter dat idee. Ik ging naar een gespecialiseerd drukbedrijf om het spel op speciaal karton te laten maken, het zag er fantastisch uit! Iedereen vindt het spel meteen leuk als ze die versie spelen!

Je hebt veel aandacht besteed aan kleurenblindheid, daarnaast heeft je spel ook het label ‘mensa endorsed’. Wat wilt dit zeggen en waarom was dit zo belangrijk voor jou?

Ik zocht een oplossing tegen kleurenblindheid tegen mijn originele prototpe. Ik wou dat het gebaseerd was op kleuren om de aandacht van families te trekken, ik moest er dus ook maar voor zorgen dat het geen probleem vormde voor personen met kleurenblindheid. Ik vind het heel belangrijk dat al mijn spellen toegankelijk zijn voor iedereen. De kleuren in het spel zijn geoptimaliseerd met speciale software tegen kleurenblindheid en het werd bovendien getest door enkele personen die kleurenblind zijn.

Mensa is een organisatie van en voor zeer intelligente mensen, ook dit was op aanraden van Sol! Ik ging langs bij Mensa Australië en heb het spel daar verschillende keren gespeeld met enkele Mensa leden, daarna hebben ze besloten om het spel te ondersteunen. Diegene die de naam ‘Mensa’ herkennen zullen zeker begrijpen dat dit meer inhoudt dan zomaar een educatief of intelligent spel.

Beide labels hebben geholpen om COGZ zo goed mogelijk te maken.

Speel je zelf vaak bordspellen? Zo ja, wat is je favoriete bordspel?

Ik speel nog niet half zoveel als dat ik eigenlijk zou willen, meestal omdat ik zoveel tijd besteed in het ontwerpen van spellen. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik geen favoriete spellen heb. Het snelle kaartspel Coloretto is mijn absolute favoriet, Blokus is mijn favoriet als het over abstracte spellen gaat en ‘Betrayal at the House on the Hill’ verkies ik als coöperatief spel.

Waarom zouden we COGZ moeten backen op Kickstarter?
Daar zijn heeeeeeeel veel redenen voor! Maar wat zo meteen in mij opkomt:
– Het spel is gedurende de laatste twee jaar ontzettend veel getest daardoor het mechanisch helemaal op punt staat.
– Er is veel gewerkt aan het artwork om het zo aantrekkelijk mogelijk te maken.
– De afwerking van het materiaal zal van een zeer hoge kwaliteit zijn: linnen afwerking, massieve schroeven, dik karton
– Gratis internationale verzending
– Gelabeled door Mensa en toegankelijk voor kleurenblinden (zoals hierboven uitgelegd)
– Groot doelpubliek: van gelegenheidsspelers tot gedreven toernooispelers
– Voor alle leeftijden: COGZ kan je met kinderen en volwassenen tegelijkertijd spelen
– “Easy to learn, hard to master.”
– De spelregels zijn vele keren herzien én verbeterd (momenteel online beschikbaar)
– Er is een boek met 8 varianten, uitbreidingen op het basisspel inclusief coöperatieve- en teamvarianten.
– De spelregels zijn al in vele talen vertaald en ben op zoek naar nog meer vertalers
Zal het spel na de Kickstarter campagne te koop zijn in België en Nederland?
Het is mijn bedoeling om het spel na Kickstarter enkel online, via cogs.raez.net beschikbaar te maken. Ik ga het niet verkopen aan winkels, op enkele uitzonderingen in Australië na. Het spel zal dezelfde prijs behouden, maar de verzendkosten zal ik na de Kickstarter campagne herzien. Pas nadat de verzending van alle backers achter de rug is zal ik dit grondig herberekenen.

COGZ is nog tot 31 december beschikbaar op Kickstarter: COGZ & LUDICROUS COGZ

COGZ op Boardgamegeek

Website van de uitgever, RAEZ

RAEZ op Twitter: @RAEZnet

RAEZ op Facebook


© @ E&E Spellenmolen