Spelbeschrijving

In Epoch – Early Inventors nemen alle spelers de belangrijke rol van stamleider op zich. Het is nu aan jou om jouw stam op de kaart te zetten, ontdek het landschap, ontwikkel nieuwe eigenschappen en maak offers aan de Heilige plaatsen. Verzamel zo veel mogelijk status en win het spel als een ware legende.

Wanneer je aan beurt bent kan je één van de zes beschikbare acties kiezen, daarnaast kan je je speelfiguur steeds verplaatsen over het speelbord op voorwaarde dat je de benodigde verplaatsingskosten betaald. Bovenop je actie kan je ook één keer per beurt een offer maken aan een Heilige plaats en/of een kamp oprichten op de tegel waar je staat of op een aangrenzende tegel. Zo’n kamp oprichten brengt uiteraard kosten met zich mee, die zal je door middel van de gewone acties moeten bemachtigen.

Één van de meest gebruikte acties aan het begin is de actie ‘ontdekken’, daarvoor betaal je simpelweg één voedsel en draai je een aangrenzende tegel om. In ruil daarvoor ontvang je één statuspunt. De andere vijf acties staan allemaal in functie van het verzamelen van grondstoffen. Door te werken (en één voedsel te betalen) kan je ruwe materialen bemachtigen, uiteraard kan je in het bos niet dezelfde grondstoffen als in een woestijn of berggebied verkrijgen. Voedsel kan je verkrijgen door te verzamelen én door te vissen, ook deze acties zijn uiteraard afhankelijk van het gebied waar je je momenteel bevindt. Als verzamelaar kan je voedsel ook omzetten in leder e.d. terwijl je als visser meer voedsel kan verkrijgen door erts of stenen in te ruilen. Tenslotte kan je in sommige gebieden ook nog jagen en de gevangen herten later omzetten in leder, gewei, pezen en/of voedsel. Als je reeds kampen hebt gebouwd kan je de eigenschappen van jouw tegel(s) elke beurt opnieuw benutten. Sommige tegels geven je meer grondstoffen tijdens het vissen, andere zijn dan weer interessanter voor als je gaat werken of heb je nodig om zeldzame grondstoffen te ontwikkelen. Ook je tegenstanders kunnen vanaf dat moment gebruik maken van jouw kampen, al moeten ze jou daar telkens opnieuw één statuspunt voor geven.

Tijdens het spel krijg je statuspunten voor het ontdekken van tegels. Aan het einde krijg je ook de punten die vermeld staan op alle tegels waar jij een kamp hebt gebouwd én de punten van de offers die je tijdens het spel hebt gedaan. Als je op meerdere Heilige Plaatsen hebt geofferd kan je bovendien nog tot 15 bonuspunten verdienen. De speler die daarna de meeste statuspunten heeft verdiend wint het spel.

Onze mening

Dit prototype kwam zeer verzorgd bij ons toe, altijd leuk om te voelen dat er tijd en aandacht besteed is aan een prototype. De spelregels zijn heel duidelijk geschreven, ook al zijn er erg veel regeltjes die je moet weten voor je eerste speelsessie. Het spel bevat twee handige boekjes waarin de spelers d.m.v. symbolen een overzicht hebben van alle acties, de bijhorende kosten, de extra mogelijkheden én de tegels die je voordeel geven bij de verschillende acties. Zonder dat boekje en de overzichten waarop je ziet waar je welke grondstoffen kan bemachtigen is er (bijna) geen beginnen aan dit spel, i.p.v. de huidige twee boekjes zouden we het geen overbodige luxe vinden moest elke speler een eigen boekje kunnen krijgen. Er zijn zodanig veel extra’s dat je tijdens je eerste speelsessie steeds moet zoeken en kijken, tegen het einde van het spel en tijdens je tweede speelsessie kan je het al gemakkelijker links laten liggen. Dat was meteen het oordeel van enkele van onze (veelspelende) medespelers, zij vonden het spel té ingewikkeld, té veel regeltjes en ze hielden niet van het gedurende gezoek in dat boekje. Bovendien is het vaak omslachtig: je haalt hier en daar wat grondstoffen om die dan weer om te zetten in betere grondstoffen en na een 5-tal beurten heb je eindelijk wat je wilde en kan je die grondstoffen offeren of er een kamp mee bouwen. Het is heel veel gedoe zonder dat je een duidelijk doel voor ogen hebt. Zelf hadden we daar minder problemen mee, wellicht omdat we het spel meerdere keren speelden. Na onze eerste sessie hadden we het boekje veel minder nodig en zagen we meteen het potentieel van dit – toch wel vrij lange en omslachtige – expertspel. Er zitten erg veel leuke elementen in, je wilt ontwikkelen, kampen bouwen en profiteren van de voordelen ervan, offers maken,… Daar heb je uiteraard steeds grondstoffen voor nodig, sommige grondstoffen kan je halen door te werken, andere dan weer door te verzamelen of met behulp van bepaalde tegels enz. Ook het verplaatsen kost uiteraard voedsel, bovendien kan je niet oneindig veel materiaal meesleuren, alles wat niet in je mand past zal je moeten achterlaten. Je wilt zoveel doen en toch mag je maar één actie doen in je beurt. Epoch behoort zeker tot de zwaarste expertspellen in onze collectie, het zal misschien moeilijk zijn om medespelers te vinden maar wij leggen het heel graag nog enkele keren op tafel. Hoe meer je het speelt, hoe meer mogelijkheden je ziet en hoe interessanter het spel wordt.

Conclusie: Epoch – Early Inventors is een lang, zwaar en strategisch expertspel met potentieel.

Opgelet: dit spel is nog niet te koop maar er loopt momenteel wel een campagne op Kickstarter: Epoch – Early Inventors op Kickstarter

EpochEpoch – Early Inventors

Auteur: Martyn F.
Uitgever: Emma Games
Aantal spelers: 2 – 4
Tijdsduur: ± 45 min./spelers
Vanaf 12 jaar