MENU
»
S
I
D
E
B
A
R
«

Interview met MAGE Company!
16 jan 2015 door Ralda

board2Één van de uitgevers die regelmatig gebruik maakt van Kickstarter is MAGE Company. In december vond je er nog de succesvolle campagne voor Raid & Trade en onlangs was ook de campagne voor een uitbreiding op 12 Realms (Ghost Town) alweer geslaagd. In tussentijd zitten ze uiteraard niet stil, want ondertussen hebben ze alweer een campagne gelanceerd, deze keer voor een uitbreiding op Höyük waarvan we binnenkort een preview zullen publiceren. Volgende maand plant MAGE Company ook een nieuwe uitbreiding op 12 Realms, het wordt de grootste uitbreiding tot nu toe! Wij stelden alvast enkele vragen aan Alexander Argyropoulos en Michael Andresakis! Alexander beantwoordt de vragen in naam van hun beide.

Alexander, stel jullie eventjes voor.

Mijn partner en ik zijn opgegroeid in Griekenland en kennen elkaar al van kinds af aan. Als grote fans van bordspellen hebben we zo’n 13 jaar geleden beslist om er ons beroep van te maken. We zijn langzaam van start gegaan, stap per stap. Als we er zo over nadenken zouden we kunnen zeggen dat de helft van ons leven bestaat uit bordspellen en komieken.

Wat is jullie taak bij MAGE Company?

Ik hou mij vooral bezig met de Public Relations en alle financiële zaken van MAGE Company. Mike (Michael) werkt vooral aan het grafische en de spelregels, alles wat met kunst te maken heeft. Samen testen we ook veel nieuwe spellen uit, het spelen is uiteraard ook een onderdeel van onze job.

MAGE CompanyKan je ons iets meer vertellen over MAGE Company?

In 2001 hadden we het idee om iets op te starten, sindsdien hebben we aan verschillende projecten gewerkt en hebben we veel bijgeleerd over de spellenwereld. Aangezien we naast het bedrijf ook veel tijd in onze jobs, school en familie staken ging alles op een zeer traag tempo. Eind 2010 zijn we officieel beginnen werken bij MAGE Company, sindsdien publiceren we spellen en proberen we zo snel en ze goed mogelijk te groeien. Onze doelstelling is om veel verschillende soorten spellen te publiceren. We focussen niet op korte of lange spellen, party- of microgames, we doen alles graag! We willen graag een uniek assortiment creëren en niet zomaar dezelfde dozen met verschillende spellen. Maar dat vraagt uiteraard tijd…

Spelen jullie zelf vaak bordspellen? Hebben jullie een grote collectie en een favoriete spel?

Het werk dat we doen vergt heel veel tijd, onze vrije tijd is dan ook zeer beperkt waardoor we niet zo veel ‘andere spellen’ kunnen spellen als we zouden willen. Om de twee weken komen we samen om enkele nieuwe spellen te spelen, om te zien wat er allemaal nieuw is op de markt. Onze favoriete spellen? Dan kiezen we voor Battlestar Galactica, Ghost Stories en Risk. Onze collectie.. ja… die is groot, maar het probleem is dat de ruimte dat niet is. Daardoor moeten we soms wel spellen weggeven.

Zowel Höyük als 12 Realms kwamen in het leven als print&plays en waren populair op Boardgamegeek. Waarom hebben jullie beslist om deze spellen nieuw leven in te blazen en te publiceren?

Gewoon omdat het goede spellen zijn en niemand anders die ooit heeft gepubliceerd. Naast spellen uit onze eigen collectie zoeken we geregeld naar print & plays dat we leuk vinden. 12 Realms en Höyük hebben ons meteen overtuigd.

Tegenover de print&play is de lay-out duidelijk verandert, maar heb je ook inhoudelijke dingen verandert?

Ja hoor … Als we een spel kiezen dan wordt daar hard aan gewerkt. We voegen elementen toe en verwijderen enkele spelregels, soms worden er zelf mechanismen verandert tot het spel een aanvaardbaar niveau heeft bereikt. We zouden een spel nooit zomaar overnemen als we het ontdekken, er valt altijd wel iets te verbeteren.

Wat 12 Realms betreft. Afgaande op de titel wist je al van in het begin dat het 12 realms zouden worden, Waarom kozen jullie dan toch voor een basisspel en verschillende uitbreidingen en ontwierpen jullie niet meteen een ‘compleet’ spel?

12 RealmsWe kozen inderdaad van in het begin voor 3 dozen: 12 Realms, Ancestors legacy en binnenkort Bedtime Stories. We wilden het spel van in het begin opsplitsen in deze delen, wie zou er anders 200$ geven aan één spel? 12 Realms met alle mini’s, kaarten, dobbelstenen en fiches zou dan ongeveer zo’n kostprijs hebben. Dat was één van de grootste redenen van die beslissing die we toen gemaakt hebben. We zien ook niets verkeerd aan deze methode, het is bovendien niet het eerste project op de markt dat op deze manier werkt. Laat mij het even anders stellen. De titel is 12 realms, maar dan heb je ook nog de uitbreiding Ghost Town, dat eigenlijk de 13de realm is. We wisten hoe we het spel wilden splitsen om het aan een goede prijs te kunnen aanbieden, want de prijs is altijd het probleem van een spel, we moeten er steeds over nadenken of die geldprijs het waard is om iets aan onze collectie toe te voegen. De namen van de realms en enkele specifieke mechanismen lagen nog niet vast van in het begin. Zelfs als we meteen een compleet spel hadden uitgegeven: het zou voor de spelers bijna onmogelijk zijn om alle spelregels uit de 3 à 4 spelregel-boeken die we nu hebben op te nemen. Het zou veel te ingewikkeld zijn.

Naast de drie grote dozen heb je ook nog verschillende mini’s, kan je ze even allemaal oplijsten om een goed overzicht te krijgen?

Natuurlijk. Eerst en vooral hebben we het basisspel 12 realms. 12 Realms bevat ook enkele varianten. Dan hebben 12 Realms: Ancestors Legacy, een grote uitbreiding met vier nieuwe realms maar ook met nieuwe verhaallijnen voor de bestaande realms. Hoe meer mini’s, hoe meer materiaal en hoe groter de herspeelbaarheid. Alle verhaallijnen voegen nieuwe spelregels en nieuwe mechanismen toe voor elke realm. Dan hebben we ook nog Ghost Town en Ghost Galleon, twee verschillende mini-uitbreidingen met elk een nieuwe verhaallijn. Uiteindelijk hebben we ook Bedtime Stories dat in maart op Kickstarter geïntroduceerd wordt. Maar we ontwerpen nog vele nieuwe dingen rond het hele project!

Plannen jullie uiteindelijk een big box met het basisspel en alle uitbreidingen?

Nee, of in ieder geval nu nog niet. We zijn wel ‘iets’ van plan maar dat kunnen we momenteel nog niet bekend maken. Laten we zeggen dat het meer een investering wordt voor diegene die het spel voor vele jaren willen hebben. We houden jullie zeker op de hoogte van zodra dat kan.

Waarom gebruiken jullie Kickstarter om al jullie spellen te lanceren?

Waarom niet? Kickstarter geeft ons de mogelijkheid om ons werk voor te stellen én het brengt meer mensen aan onze kant die leren over de spellen terwijl andere bedrijven die kansen niet geven. Vandaag de dag klagen vele mensen over spellen die al goed zijn én al uitgegeven werden door grote bedrijven, en ze hebben gelijk. Zoals je ziet zijn we niet de enigen. Zelfs grote bedrijven grijpen steeds terug naar Kickstarter. Persoonlijk vind ik dat niet eerlijk aangezien ze toch al naam en faam hebben, maar dat is nu eenmaal de markt en iedereen is daar vrij in. We gebruiken trouwens niet alleen Kickstarter, we werken ook samen met Spieleschmiede om onze spellen in Duitsland te vestigen. Binnenkort zullen we wellicht met nog meer bedrijven samenwerken. Het crowdfunding-systeem heeft het volledige marktsysteem veranderd. Of er meer concurrentie is? Ja. Of we harder moeten werken? Ja. Maar we doen ons best om onze spellen goed te behandelen en ze zo goed te promoten als we kunnen.

Hoe voel je je tijdens zo’n Kickstarter campagne?

Nu we hierover spreken: ja er is druk om vele dingen. Hoe de mensen het project zien, of er fouten zijn, of het project zou slagen, hoeveel goals we kunnen halen, of alles perfect werkt en nog zoveel andere zaken. Tegelijkertijd hebben we nog ons dagelijks werk in het bedrijf én moeten we voldoende updates schrijven. We moeten mensen informeren over het spel en tijdig antwoorden op die vele mails. Het lijkt wel alsof de tijd die we hebben niet genoeg is voor alles wat we willen doen. Maar het is uiteraard ook geweldig om te zien hoe de mensen het project volgen, en hoeveel feedback en ideeën ze ons geven. Uiteindelijk genieten we er steeds van.

Waarom zouden we jullie projecten moeten backen?

We proberen voor elk project grote kortingen en gereduceerde verzendingskosten aan te bieden. Sommige pledge levels zijn uniek en je krijgt soms gelimiteerde extra’s voor een spel. Bovendien rekenen we veel op het spel zelf en het werk dat we erin steken. We proberen een unieke mix van illustraties, spelregels en mechanismen te maken zodat het voldoende uitdaging biedt én het spel het waard is om in ieders collectie te blijven. Elk heeft zijn unieke persoonlijkheid, we vertrouwen elk spel dat we maken en dat is dan ook wat we proberen door te geven aan de mensen. We geloven dat een goed spel in combinatie met mooie illustraties, een goede prijs en enkele coole extra’s erg waardevol is. En uiteraard zijn alle spellen en extra’s voldoende getest zodat de spelers er van kunnen genieten.

Momenteel live op Kickstarter: Hoyuk Anatolia


Reageren is niet mogelijk

© @ E&E Spellenmolen