MENU
»
S
I
D
E
B
A
R
«

Interview met Isaac Shalev – ChronoSphere
31 jul 2014 door Ralda

Korte voorstelling van ChronoSphere

De tijdmachine is ontploft en het is aan de spelers om die terug op te bouwen. Ze zullen historische gebeurtenissen, personen, uitvindingen en ontdekkingen in chronologische volgorde moeten ordenen op de ChronoSphere. Het is echter niet zomaar een hersenkraker waarbij je de geschiedenis moet kennen, want je probeert vooral als eerste je kaarten kwijt te spelen. Al je kaarten liggen open voor je neer met de zijde zonder jaartal naar boven, iedereen kan dus zien welke kaarten je hebt. Als je aan de beurt bent heb je 3 opties: een kaart in de ChronoSphere leggen, een kaart verwijderen en twee nieuwe op hand nemen of een speler uitdagen. Als je kaarten in de ChronoSphere legt moet je min of meer gokken waar die volgens jou past: eerst moet je kiezen of je die voor of na Christus plaatst, maar later moet je ook kiezen of die voor of na eerder gelegde kaarten past! Je kan een speler uitdagen door één van de zijden van de Chronosphere te controleren, de speler die als laatste een kaart plaatste aan die zijde wordt  je doelwit. Als alle kaarten correct lagen wint je tegenspeler, als er één kaart verkeerd ligt win je de uitdaging zelf, ookal was de laatste kaart dat je tegenspeler plaatste wel correct. Als beloning mag je een kaart in de lege ChronoSphere leggen of aan je tegenstander geven. Als je een uitdaging verliest krijg je er nieuwe kaarten bij. Je zal moeten kiezen: wil je je tegenstanders in de val lokken door een kaart bewust verkeerd te leggen? Want dat is dé manier om ook van je eigen kaarten vanaf te geraken.. of speel je liever op safe en probeer je het toch juist te leggen, zodat niemand jou kan uitdagen? Het spel kan op verschillende manieren eindigen, de meest voor de hand liggende manier is door al je kaarten kwijt te spelen. Je controleert de kaarten aan de zijde waar je je laatste kaart hebt gelegd, als die correct liggen win je het spel. Je probeert dus uit te spelen wanneer er zo weinig mogelijk kaarten in de ChronoSphere liggen. Het spel kan ook eindigen als de ChronoSphere helemaal gevuld is. De speler die de laatste kaart plaatst mag dan alle 12 kaarten naar believen verleggen totdat hij ervan overtuigt is dat ze juist liggen. Daarna wordt het gecontroleerd: als ze effectief juist liggen wint deze speler het spel, anders worden de kaarten verwijderd, krijgt die speler 7 nieuwe kaarten en gaat het spel gewoon verder. Tenslotte eindigt het spel ook wanneer de stapel kaarten uitgeput is, de speler die op dat moment het minste kaarten voor zich heeft liggen wint het spel.

Wij hadden een kort interview met de auteur van ChronoSphere, Isaac Shalev.

Isaac, stel jezelf even voor aan onze lezers.

Ik ben een 37-jarige papa van drie kinderen en samen wonen wij in Connecticut, dicht bij New York City. Ik speel al vele jaren gezelschapsspellen. Als kind speelde ik Dungeons & Dragons en Axis & Allies met mijn broer, ik begon eurogames te spelen wanneer de Kolonisten van Catan Amerika bereikten rond 1996. Op mijn werk help ik non-profit organisaties op technologisch vlak. Mijn vrouw en ik vieren in augustus onze 10de huwelijksverjaardag!

Hoe kwam je op het idee om ChronoSphere te ontwikkelen?

Ik kwam op het idee wanneer ik aan het spelen was met enkele geschiedenis kaarten. Een vriend en ikzelf daagden elkaar uit om zo lang mogelijke rijen te maken door die kaarten in chronologische volgorde te leggen. Iets later schreef ik een variant op de spelregels van Timeline en postte die in het BoardGameGeek forum. Maar ik realiseerde mij al snel dat dat eigenlijk een heel ander spel was, dat het verdiende om ook onder het daglicht te verschijnen.

Is ChronoSphere het eerste spel dat je ontwikkelde?

Zoals veel auteurs heb ook ik veel spellen ontworpen, de meeste zijn verschrikkelijk! Sommige zijn leuk, maar zou je nooit verkopen in een winkel. Ik ontwierp ook Conquest of Canaan dat zal verschijnen bij Gozer Games. Het is momenteel nog in ontwikkeling maar bijna klaar voor publicatie. ChronoSphere is mijn eerste poging om zelf een spel te publiceren.

Wat maakt ChronoSphere anders dan andere spellen in dat genre, zoals Timeline?

Ik heb sommige van die andere spellen gespeeld. Het grootste verschil is dat de kaarten op zich je grootste uitdaging zijn in die spellen, je moet proberen uitzoeken waar ze juist passen. In ChronoSphere zijn je tegenstanders je grootste uitdaging. Of je hen nu uitdaagt of gewoon probeert te bluffen, ChronoSphere is niet zomaar een battle rond kennis, het is een battle rond verstand! ChronoSphere is een trivia spel met strategie en diepgang.

Je kan het spel spelen van 2 tot 7 spelers, dat is een groot verschil. Speelt het spel volgens jou goed met alle mogelijke spelersaantallen, of is er een bepaald aantal dat beter werkt?

Een spel met 2 spelers is uiteraard heel anders dan een spel met 7 spelers. Het plezier, de lachbuien en de daaropvolgende verhalen dat je met een grote groep hebt zijn onvergetelijk. Anderzijds hebben de strakkere, spannende spellen en de strategische mogelijkheden van kleine groepen hun eigen charme. Alle spelers zullen wellicht hun eigen voorkeur hebben wat betreft het spelersaantal voor dit spel, maar voor mij maakt het niet uit met hoeveel we spelen, ik vind het altijd leuk.

Waarom zouden we ChronoSphere moeten backen op Kickstarter?

Kickstarter is fantastisch, een plaats waar mensen zoals ik onze hoop brengen en vele mensen verenigen om onze dromen werkelijkheid te maken. Ik hoop dat mensen het project ondersteunen omdat ze er in geloven, omdat ze goede ideeën hebben voor het project en omdat ze graag een onafhankelijke ontwerper helpen om een goed spel uit te brengen. De backers van ChronoSphere hebben het spel al verbeterd, ik probeer hen daarvoor te belonen door het spel aan een lagere prijs aan te bieden dan dat het in de winkel zal kosten en door elke stap van deze reis met hen te delen.

Zal ChronoSphere na de Kickstarter campagne te koop zijn in Europa?

Dat hoop ik. Ik werk met een veilige, internationale distributie en ik ben gecharmeerd door de sterke ondersteuning die ik krijg Europese backers. Als dit zo doorgaat is dat voor mij een bewijs dat er vraag naar het spel is in Europa, ook al zijn de titels op de kaarten allemaal in het Engels.

De Kickstarter campagne voor ChronoSphere loopt nog tot 21 augustus 2014: ChronoSphere: Bluff Your Way Through History – Kickstarter.


© @ E&E Spellenmolen