Spelbeschrijving

MachiKoro003 copyIn een korte Japanse les leren we al meteen twee woordjes: “Machi = de stad” en “Koro = dobbelen”. Deze vatten al bijna het hele spelletje samen, want in Machi Koro gaan we al dobbelend geld verdienen waarmee we gebouwen kunnen aankopen om onze stad uit te breiden. Hoe meer gebouwen je hebt, hoe groter de kans dat je veel inkomen zal krijgen! Een groot inkomen brengt je dan alweer een stap dichter bij de aankoop van de vier grote projecten, de speler die als eerste deze projecten volbrengt wint het spel.

Als je aan de beurt bent dobbel je met de dobbelsteen, het dobbelresultaat geeft aan welke ondernemingen jou en/of je tegenstanders geld zullen opleveren. Boven elke kaart staat namelijk een getal, als dat getal gedobbeld wordt is de onderstaande tekst van toepassing. Boerderijen, tarwevelden en andere bedrijven uit de primaire sector leveren altijd één munt op als de gewenste waarde gedobbeld werd, ook als één van je medespelers aan de beurt is. Met winkels en fabrieken kan je een groter inkomen vergaren, maar enkel wanneer je zelf aan de beurt bent. Een bakkerij levert vb. één munt op telkens je een 2 of 3 dobbelt. Fabrieken leveren munten op naar gelang het aantal bedrijven dat je bezit, zo zal je met de zuivelfabriek 3 munten krijgen per tarweveld in jouw stad! Met een stadion of kantoorgebouw krijg je dat inkomen niet van de bank maar van je medespelers en met het café of restaurant krijg je zelf een inkomen van je medespelers die het aangegeven getal dobbelden.

Na de inkomstenfase kan je één van de 15 verschillende gebouwsoorten aankopen of één van je vier grote projecten financieren. Deze vier projecten hebben elk hun eigen voordeel, zo kan je er voor kiezen om met twee dobbelstenen te werpen van zodra je een station hebt gebouwd. Voor sommige gebouwen zal je namelijk hogere waarden moeten dobbelen en heb je twee dobbelstenen nodig. Het inkoopcentrum levert meer inkomen op voor bepaalde gebouwen, het pretpark levert je een extra beurt op als je twee gelijke getallen dobbelt en de radiotoren geeft je de mogelijkheid om opnieuw te dobbelen. Diegene die er in slaagt om als eerste deze vier grote bouwprojecten te financieren wint het spel onmiddellijk.

Het spel is ook voorzien van een variant waarbij alle gebouwen aan het begin geschud worden, daarna komen er kaarten open te liggen tot er 10 verschillende gebouwsoorten liggen. Wanneer er een kaart gekocht is en er slechts 9 kaarten over blijven wordt de rij weer aangevuld enz.

Onze mening

Machi Koro is een heel vlot spelletje, de spelregels zijn erg eenvoudig en het is ook gewoon heel leuk. Na onze eerste sessie waren we alvast enthousiast, al vreesden we wat voor de herspeelbaarheid. Toevallig gebruikten we beide dezelfde tactiek en leek dan ook voor de hand te liggen dat iedereen steeds hetzelfde zou willen doen en de dobbelsteenworp dus zou bepalen wie er als eerste in slaagde. Maar niets is minder waar, in onze tweede sessie merkten we al dat er ook andere mogelijkheden waren! Terwijl we in ons eerste spel allebei gingen voor de hoge kaarten (met twee dobbelstenen) won nu diegene die heel het spel zweerde bij de lage kaarten en dus heel het spel met één dobbelsteen bleef spelen. Daarnaast kan je er ook bewust voor kiezen om voor de bedrijven te gaan die je punten opleveren bij een worp van je tegenstanders, of voor de gebouwen waarbij je geld van je tegenstanders moet krijgen! Er zijn dus heel wat mogelijkheden, zelfs na 5 spelletjes hebben we het gevoel dat er nog dingen zijn die we kunnen proberen, we zijn het dus nog lang niet beu! Er is wel één strategie die erg goed is als je tegenstanders er niet in meegaan. De mini-markt levert namelijk 3 munten op telkens je een 4 werpt, als je meerdere mini-markten bezit kan je wel eens geluk hebben en erg veel vergaren met één worp, zeker als je er dan ook nog eens het inkoopcentrum bijkoopt. Met drie en vier spelers gebeurd dat niet zo snel omdat elke speler wel één mini-markt zal aankopen maar met twee spelers kan je zomaar even 5 of 6 mini-markten kopen als je medespeler zich op andere kaarten focust. Die laatste kan het dan meestal wel vergeten om nog te winnen.

Op dat kleine minpuntje na speelt het spel zowel met 2, 3 als 4 spelers even goed. Met vier spelers kan het gebeuren dat een bepaalde stapel gebouwen uitgeput is, meestal zullen alle spelers dan ook een verschillende strategie moeten kiezen. Om het probleem van de mini-markt te voorkomen kan je (zeker met 2 spelers) de variant spelen, ook deze is erg leuk. Aangezien er minder kaarten beschikbaar zijn is het meer vechten om de kaarten, eerst is eerst. Je zal je tactiek moeten aanpassen naar gelang de kaarten die er getrokken worden en je kan dus niet van in het begin bepalen hoe je gaat proberen winnen. Zeker een heel geslaagde variant voor diegenen die het spel al kennen! De kaarten bevatten wel wat tekst, maar dat kan geen probleem zijn aangezien White Goblin Games dit najaar een Nederlandstalige versie zal uitbrengen.

Conclusie: Hoe vaker je Machi Koro speelt, hoe leuker het wordt! Het mag hier zeker nog op tafel komen!

Machi Koro

Met dank aan KOSMOS!

Met dank aan KOSMOS!

Machi Koro

Auteur: Masao Suganuma
Uitgeverij: KOSMOS
Aantal spelers: 2 – 4
Tijdsduur: ± 30 min.
Vanaf 8 jaar

Machi Koro werd in het Nederlands uitgebracht door White Goblin Games