MENU
»
S
I
D
E
B
A
R
«

Medina
29 nov 2014 door Ralda

Spelbeschrijving

MedinaNa vele jaren van verval is er besloten om samen te werken en deze oude stad herop te bouwen. De spelers zullen mooie paleizen oprichten, handelswegen bouwen en de stad omringen met indrukwekkende stadsmuren! Op een gegeven moment zal elke speler zijn slag moeten slaan en één van de paleizen opeisen, wie claimt de meest waardevolle paleizen en eindigt het spel met het meeste roem?

Wanneer je aan beurt bent krijg je een simpele opdracht: plaats twee houten onderdelen op het bord. Op deze manier gaat het spel verder tot alle spelers al hun houten blokken kwijt zijn. Elk onderdeel heeft wel zijn eigen bouwregels, zo ben je verplicht om elk gebouwdeel aan een onafgewerkt paleis in dezelfde kleur te bouwen. Indien er (nog) geen paleis in die kleur bestaat kan je uiteraard kiezen waar het geplaatst wordt, rekening houdend met het feit dat er tussen elk gebouw ruimte blijft zodat de bevolking door de straten kan wandelen. Daken worden geplaatst op onafgewerkte paleizen, van zodra er een dak geplaatst wordt is het paleis eigendom van die speler, maar het paleis kan vanaf dat moment niet meer uitgebreid worden. De stal is daar de enige uitzondering op, die kan namelijk tegen elk gebouwdeel gebouwd worden. Een andere mogelijkheid is het bouwen aan de stadsmuur, grenzend aan één van de torens of aan een eerder geplaatste muur. Wanneer een toren (d.m.v. een muur) verbonden wordt met een afgewerkt paleis (of omgekeerd) verdient de eigenaar de bijhorende torenfiche en eventuele extra handelaars, dat zijn meteen de laatste figuren die je op het bord kan plaatsen. De handelaren vormen een lange handelsroute doorheen het centrum, elke handelaar zal dus aan een andere handelaar moeten grenzen.

Door een paars paleis te claimen ontvang je theefiches, de eerste speler krijgt er drie, de volgende spelers krijgen er steeds minder! Een theefiche kan je gebruiken om een halve ronde te passen en dus maar één blok te plaatsen. Torenfiches gaan naar diegene die als laatste een eigendom verbond met de bijhorende toren, paleisfiches worden opgeëist door de spelers die de grootste paleizen in de bijhorende kleur bezitten. Nadat alle spelers hun blokken kwijt zijn eindigt het spel en volgt de puntentelling. De spelers krijgen punten voor elk van hun vier paleizen, één in elke kleur. Elk gebouwdeel levert één punt op, maar ook aangrenzende stallen, handelaren en muurdelen leveren punten op! Uiteraard zijn er punten te verdienen met de gewonnen paleis- en torenfiches, en tenslotte worden de spelers vlakbij de bron nog beloond! Diegene die daarna de meeste punten heeft wint Medina!

Onze mening

Medina is een spel uit 2001, White Goblin Games komt nu met een nieuwe editie! In deze editie vind je voor het eerst een dubbelzijdig speelbord, waarvan één zijde speciaal is voorzien voor twee spelers. Ook de bron en de theefiches zijn nieuw. Medina is een spel met héél eenvoudige spelregels, er zijn weinig spellen met zo veel diepgang die je op zo’n korte tijd kan uitleggen. Het meest belangrijke is het bouwen van paleizen. Bouw je verder aan een paleis of waag je het niet en zet je er toch maar je eigen dak op? Je kan echter maar één paleis per kleur bezitten én je zal de andere bouwblokken in die kleur ook moeten inzetten, je wilt vermijden dat je je tegenspelers daar later mee moet helpen! Misschien plaats je wel een bouwblok op een plaats waar je tegenspelers onmogelijk ver kunnen uitbreiden, je verplicht ze min of meer om een klein paleis te claimen… of zien ze toch een uitweg die jij over het hoofd zag? Soms is het goed om een paleis aan het begin van het spel te claimen, omdat er op het einde te weinig plaats is om een groot paleis op te richten, of gewoon omdat het een waardevol paleis is. Andere keren is het verstandig om te wachten tot het einde, misschien zijn je tegenstanders dan wel verplicht om jou te helpen aan een groter paleis! Het plaatsen van de stadsmuren is ook belangrijk, iedereen wilt zijn paleizen als laatste verbinden met de torens om die begeerde torenfiches te bezitten aan het einde, …

De eerste keer dat we Medina speelden zagen we potentieel maar waren we niet overtuigd. Is het spel zó goed dat je het na zo’n tijd terug moet uitbrengen? Een dubbel gevoel. Onze volgende sessie was alvast interessanter, en hoe vaker je het speelt, hoe meer inzicht je krijgt in dit drukke, abstracte spel. Met al die elementen is het soms wel moeilijk om alles goed te zien, maar dat moet je er maar bijnemen bij dit spel. Elke speler krijgt een huisje om alle blokken achter te verstoppen, maar de verhouding tussen het huisje en de blokken lijkt wat uit proportie. Om alle figuren op het bord te plaatsen moet je ook al fijne vingers hebben, zeker naarmate het spel vordert en het bord dus drukker wordt. Met drie en vier spelers is het erg leuk, maar we waren uiteraard ook benieuwd naar het nieuwe bord voor twee spelers. En daar zijn we unaniem over: die is super! Alle strategische keuzes komen hier tot hun recht, het leek eventjes alsof het spel speciaal voor twee spelers werd ontworpen. Het is dus zéér geschikt voor twee spelers!

Conclusie: Medina is een tactisch en strategisch bouwspel met eenvoudige spelregels maar met veel mogelijkheden!

White Goblin Games

Met dank aan White Goblin Games!

MedinaMedina

Auteur: Stefan Dorra
Uitgever: White Goblin Games
Aantal spelers: 2 – 4
Tijdsduur: ± 60 min.
Vanaf 10 jaar


Reageren is niet mogelijk

© @ E&E Spellenmolen