Spelbeschrijving

Wolkenkrabbers worden steeds hoger, de skyline van New York City bereikt duizelingwekkende hoogtes, die fascinatie lijkt maar niet voorbij te gaan! Bovendien hebben de vele ondernemers maar één doel: meer eer en status bereiken door hogere gebouwen op te trekken. Via je oom heb je een klein perceel in Lower Manhattan geërfd, je kan dus samen met alle andere ondernemers meehelpen aan de groei van de grootste metropool ter wereld.

Als je aan de beurt bent heb je twee opties. Je kan via een perceelkaart uit de open markt een nieuwe eigendom innemen, indien je wenst kan je dat perceel vervolgens meteen gebruiken om een wolkenkrabber op te richten. Maar misschien wil je eerst nog wat aangrenzende percelen aankopen om later in het spel een grotere wolkenkrabber te bouwen? De andere optie is het afbreken van gebouwen, je kan uiteraard enkel je eigen gebouwen afbreken. Daarna ben je verplicht om een nieuwe wolkenkrabber op te richten, die moet bovendien van een hogere categorie zijn. Je hebt namelijk bronzen, zilveren, gouden en monumentale wolkenkrabbers. Aan het begin van het spel kan je enkel bronzen wolkenkrabbers bouwen, van zodra je de nodige punten hebt verdiend kan je ook zilveren en later gouden wolkenkrabbers oprichten. Vanaf dan kan je ook een monumentale wolkenkrabber bouwen, dit zijn de hoogste pieken in de skyline en deze zijn beperkt tot één per speler. Op elke wolkenkrabber staat het aantal punten vermeld dat je ontvangt tijdens het bouwen, die punten kan je niet meer verliezen wanneer je zo’n wolkenkrabber weer afbreekt om een hogere te bouwen. Naast deze twee opties krijgt elke speler ook nog drie actiekaarten die ze één keer in het spel kunnen benutten. Met het bouwhuis kan je twee gebouwen in één beurt oprichten, met de veranderde markt kan je de perceelkaarten in de open markt vernieuwen en als landroof kan je twee percelen in één beurt innemen.

Het spel eindigt van zodra één speler nog maar 4 ongebouwde wolkenkrabbers over heeft of wanneer de open markt niet meer kan aangevuld worden met perceelkaarten. Daarna volgt de eindtelling, die steeds anders is afhankelijk van de bonuskaarten die aan het begin van het spel getrokken zijn. Per spel zijn er namelijk drie straten waar je liefst het meeste gebouwen wilt bezitten, aangezien enkel de speler met de meeste wolkenkrabbers daar 5 bonuspunten voor krijgt. Voor de andere bonuskaart kan je punten scoren afhankelijk van het aantal van jouw bronzen wolkenkrabbers op het speelbord, of afhankelijk van het aantal wijken waarin jij hebt gebouwd. Maar voor hetzelfde geld probeer je setjes van bronzen, zilveren en gouden wolkenkrabbers te bouwen!

Onze mening

New York 1901 is het eerste “grotere” spel van Blue Orange Games, het komt pas in het najaar van 2015 op de markt. De versie die wij speelden was al definitief, op de spelregels na. Bij het lezen van de spelregels viel al meteen op dat de Nederlandstalige versie veel fouten bevat, niet enkel schrijffouten, maar zelfs speltechnische fouten. Gelukkige hadden we de Engelse en Duitse versie ook ter beschikking om duidelijkheid te scheppen. Dat er bovendien ook een Nederlandstalige schrijffout op de doos staat is al helemaal jammer, maar dat kan hopelijk nog rechtgezet worden tegen de eindproductie. Het spel zelf is eerder een heel eenvoudig familiespel. Voor veelspelers biedt het – althans hier – veel te weinig uitdaging: gebouwen zetten om later weer af te breken en nieuwe te bouwen. Als je merkt dat je tegenstanders een monumentale wolkenkrabber willen oprichten probeer je dat wel eens dwars te bomen door het stuk grond dat hij daarvoor nodig heeft voor zijn neus weg te snoepen, maar het is niet dat je daar zelf beter van wordt. Het spel blijft dan maar gewoon zijn – saaie – gangetje gaan. Bekijk het als een familiespel met eenvoudige spelregels dat binnen het uurtje gespeeld is, en het krijgt plots een heel ander aanzicht. Ook dan wordt het geen hoogvlieger, maar dan kan het er alvast mee door. Het materiaal is van goede kwaliteit, leuke (en bijpassende) miniaturen om je percelen te bezetten en kwalitatieve tegels voor de gebouwen. De illustraties op de doos vinden we zeer geslaagd, het speelbord is eerder sober gehouden, al is dat wellicht de beste keuze om het niet te druk te maken tijdens het spelen.

Conclusie: New York 1901 is een doorsnee familiespel met eenvoudige spelregels.

New York 1901

Met dank aan Blue Orange!

Met dank aan Blue Orange!

New York 1901

Auteur: Chenier La Salle
Uitgever: Blue Orange Games
Aantal spelers: 2 – 4
Tijdsduur: ± 45 min.
Vanaf 8 jaar