Spelbeschrijving

0100 … Nee, je hoeft helemaal geen binaire codes te verstaan om een spelletje One Zero One mee te spelen! Voor je het weet bevind je je in de computer-programmatie-wereld met alleen maar nullen en ééntjes. Alvorens we beginnen zetten we even de basis van ons programma klaar: we hebben 5 lijnen (van 10 tot 50), het getal aan het begin van elke rij geeft aan hoeveel punten er te verdienen zijn.

Beide spelers kiezen een binair getal, één speler speelt met de 0, de andere met de 1. Daarna krijgen ze elk een identiek deck van 16 kaarten, daar zullen ze het moeten mee doen! Als je aan de beurt bent is de opdracht simpel: speel één van je drie handkaarten in het programma. Die kaart leg je (uiteraard) steeds met jouw getal naar boven, en dat op de eerst vrije plaats in één van de programmalijnen. Aan het begin van het spel mag er in de eerste twee lijnen gespeeld worden, van zodra hier telkens drie kaarten liggen mag ook in de lijn met waarde “30” gespeeld worden. De lijnen 40 en 50 worden op dezelfde manier ontgrendeld. Het spel eindigt meteen van zodra de derde kaart in lijn 50 geplaatst werd of wanneer één van de spelers aan het einde van zijn beurt zijn handkaarten niet kan aanvullen tot drie. In elk van de lijnen wordt er nu gecontroleerd wie de meerderheid heeft en de vermelde punten krijgt, de speler die in het totaal de hoogste score heeft wint het spel.

Uiteraard is dit niet alles, 10 kaarten uit je deck hebben immers een speciaal commando! Het (basis)spel voorziet vijf verschillende commando’s: enter, delete, if…then…., print en save. Elk van deze commando’s heeft een speciale eigenschap. Zo kan je met een ‘enter’ kaart een eerder gespeelde kaart (van jezelf of van je tegenstander) naar een volgende lijn duwen of kan je met de delete-functie een kaart uit het spel verwijderen. Met het if…then…-commando kan je een aangrenzende kaart van getal (1 of 0) veranderen en via print kan je meteen een extra kaart spelen. Tenslotte kan je met de save-kaart niet alleen die kaart maar ook een aangrenzende kaart beveiligen voor andere commando’s. Bij elk van deze commando’s kan je niet zomaar kiezen op welke kaart het effect geldig is, dat is afhankelijk van de plaats van het commando op je kaart. Als het woordje ‘ENTER’ aan de bovenkant van je kaart staat heeft dit dus effect op de kaart boven deze kaart, maar je kan er dan uiteraard ook voor kiezen om de kaart om te draaien zodat ook het effect verandert. Als je het spel beter kent kan je ook één (of meerdere) van de zes andere commando’s aan je deck toevoegen, zolang het totaal aantal commando-kaarten niet groter is dan tien. Bij die commando’s heb je o.a. nog een cut & paste-functie waarbij je kaarten kan ‘kopiëren’ om later terug in het spel te ‘plakken’, of een SYNTAX ERROR-kaart die alle getallen in de richting van het woord verandert van waarde.

Onze mening

Op één of andere manier fascineerde dit tweepersoonsspelletje ons al tijdens de Kickstarter-campagne in augustus, toen de auteur de tijd nam om mee te werken aan een interview op onze website. We keken er dus erg naar uit om dit korte kaartspel eindelijk te spelen en we werden helemaal niet teleurgesteld, het spel voldeed volledig aan wat we hadden verwacht. Heel eenvoudige spelregels: je legt één van je drie handkaarten op één van de beschikbare plaatsen, in het beste geval (aan het einde van het spel) zijn dat vijf plaatsen. Daarmee probeer je iets wat je in héél veel spellen terug vindt: de meerderheid te behalen. En toch is dit spel anders, de commando’s maken het spel niet alleen thematisch maar ook extra strategisch. De kaarten zijn dubbelzijdig bedrukt, je kan dus steeds zien welke kaart je tegenstander de volgende beurt op hand krijgt. Je kan daar op anticiperen, al is dat gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het feit dat er meerdere commando’s beschikbaar zijn en je aan het begin samen kan overleggen welke commando’s in je deck komen brengt ook meteen variatie in het spel, elke speelsessie zal hierdoor anders verlopen. De lay-out en de kaarten passen perfect bij het thema, al is het doosje misschien aan de grote kant voor 64 kaarten.

Conclusie: Een leuk, kort, eenvoudig en strategisch kaartspel voor twee spelers.

One Zero One

Met dank aan Grail Games!

Met dank aan Grail Games!

One Zero One

Auteur: David Harding
Uitgever: Grail Games
Aantal spelers: 2
Tijdsduur: ± 10 min.
Vanaf 8 jaar