Spelbeschrijving

Als je gisteren het interview met Matt Graff gelezen hebt ben je het bizarre thema van dit spel vast nog niet vergeten: het doodrijden van dieren. In dit spel ga je verschillende soorten voertuigen en dieren spotten langs de hoofdweg, met jouw verzameling probeer je zelf een baan te vormen waarop je de dieren raakt. Maar dat is nog niet zo eenvoudig als het lijkt: grote dieren zijn op zich al een gevaar voor hun kleinere soortgenoten en je kleine voertuigen kunnen ook gegrepen worden door grotere trucks. Ben je er klaar voor?

Als je aan de beurt bent heb je vier keuzes, de eerste mogelijkheid is om één van de openliggende kaarten te nemen. Je neemt in deze situatie een voertuig of een dier van de hoofdweg en legt deze in jouw baan. Hierbij moet je rekening houden met het aantal autosleutels op de kaarten, je baan mag namelijk maar drie sleutels bevatten. Hierdoor zal je vaak een keuze moeten maken en kan je niet zomaar “alle” sterke kaarten nemen. Wanneer je een blauwe actiekaart neemt voer je de beschreven actie meteen uit. Op deze manier krijg je soms een extra beurt, maar soms hebben deze kaarten ook een negatief effect op je tegenstanders waardoor zij misschien dieren, voertuigen of zelfs punten verliezen! De tweede mogelijke actie is het doodrijden van een dier op je eigen baan, daarvoor moet je in eerdere beurten minstens één voertuig en één dier verzameld hebben. Als de waarde van je voertuig(en) gelijk of hoger zijn dan de waarde van je dier(en) kan je de betrokken kaarten op je puntenstapel leggen. Deze punten neemt niemand jou nog af! Wat je tegenstanders wél kunnen wegpikken zijn de dieren en voertuigen die nog in je baan liggen. Met de laatste twee acties kan je namelijk een zwakker voertuig of een zwak dier aanvallen met een sterkere kaart in die soort. Het slachtoffer komt op de algemene aflegstapel, de aanvallende kaart blijft gewoon bij de aanvaller liggen.

Het spel eindigt van zodra de trekstapel uitgeput is. Alle kaarten die nog op je baan liggen worden naar je puntenstapel verplaatst, daarna is het enkel nog een kwestie om je punten te tellen. De speler met de meeste punten wint het spel.

Onze mening

Laat ons beginnen met het thema, zoals de auteur in het interview zelf al aangaf is dit op zijn minst ‘gedurfd’ en ‘taboe’ te noemen. Persoonlijk zouden we dit thema – als dierenliefhebbers – nooit kiezen, maar één ding is zeker: juist doordat het thema zo uniek is zal je dit kaartspel niet snel vergeten! De spelregels zijn snel uitgelegd en iedereen kan meteen meespelen, zowel jong als oud. Kaartje nemen, combinaties proberen vormen en terwijl in de gaten houden hoe je je tegenstanders kan boycotten. Een snelle filler met meer mogelijkheden dan je op het eerste zicht zou denken: de kaarten op de hoofdweg zijn voor iedereen beschikbaar. Laat je de goede kaarten voor je tegenstanders liggen? Of probeer je hun verzamelde kaarten weg te jagen met jouw sterke kaarten? Uiteraard is er een geluksfactor aanwezig in dit kaartspel, maar toch heb je het gevoel dat je het nog wel in de hand hebt. In zo’n kort spel stoort zo’n geluksfactor ons trouwens helemaal niet. De illustraties zijn bovendien wel leuk gedaan. Het prototype was alvast van een degelijke kwaliteit, bovendien kregen we drie definitieve kaarten toegestuurd waardoor we jullie kunnen meedelen dat de kaarten aangenaam spelen en van goede kwaliteit zijn!

Conclusie: Een leuke filler met eenvoudige spelregels en veel taboe in een klein doosje.

Roadkill Rivals

Auteur: Matt Graff
Uitgever: Pygmy Giraffe Games
Aantal spelers: 2 – 6
Tijdsduur: ± 20 min.
Vanaf 13 jaar

Roadkill Rivals op Kickstarter