MENU
»
S
I
D
E
B
A
R
«

Spirits of the Rice Paddy – Interview
10 jan 2015 door Ralda

In september 2014 stelden we al enkele vragen aan Philip duBarry, een spelauteur die toen het spel Skyway Robbery op Kickstarter aanbood. Hij liet toen al vallen dat hij ook nog andere spellen in ontwikkeling had, waaronder ‘Spirits of the Rice Paddy’. Ondertussen heeft hij niet stil gezeten en vinden we datzelfde spel op Kickstarter, tijd om eens te horen hoe dat spel in elkaar zit!

Korte spelbeschrijving

Spirits of the Rice Paddy is een spel over de rijstteelt in Bali die wat hulp krijgt vanuit de geestenwereld. Het doel is om zo veel mogelijk rijst te produceren gedurende zeven speelronden.

De Balinese mythologie zit in het spel verweven met zogenaamde geestenkaarten en deze zullen twee keer tijdens het spel gedraft worden. In elke ronde zullen de spelers één van deze kaarten spelen, maar ook alle eerder gespeelde kaarten zullen gedurende elke ronde terug uitgevoerd worden. Dit betekent dat je de kaarten die je aan het begin speelt vele keren zult uitspelen! Helaas: hoe beter je kaarten, hoe minder water je ter beschikking hebt.

Water is het belangrijkste element in het spel. De auteur beschrijft het spel als volgt: “A worker allocation game with resource and, specifically, water flow management.” De spelers gebruiken hun werkers en dieren (runderen en eenden) om rijstvelden te bouwen en te onderhouden. Om rijst te laten groeien moeten je rijstvelden ondergelopen zijn, maar het water heb je ook nodig om te wieden. Laat je eenden het ongedierte eten en oogst je rijst!

Rijst is meteen ook het betaalmiddel in dit spel, spelers zullen dus nauwkeurig moeten afmeten hoeveel ze spenderen om extra hulp te krijgen tijdens het produceren. De speler die het meest efficiënt heeft gewerkt zal het spel eindigen met het meeste rijst en wint het spel.

Hoe lang ben je bezig met de ontwikkeling van Spirits of the Rice Paddy en wat was er eerst: het thema of het spel?

In 2010 heb ik veel gelezen over het vele werk dat de rijstteelt vraagt, dat heeft ervoor gezorgd dat ik begonnen ben aan de ontwikkeling van dit spel. Ik vond het intrigerend en wou dit als thema van een nieuw spel, het thema was er dus eerst. De mechanismen in dit spel zijn er stilaan bijgekomen, alles draaide rond het bouwen en onderhouden van rijstvelden.

Het spel wordt gepubliceerd door APE Games. Heb je al eerder samengewerkt met deze uitgever?

Ik heb dit spel in 2012 en 2013 aan enkele andere uitgevers voorgesteld. Op één van deze sessies was een man uit Texas aanwezig, hij had nauwe banden met APE Games en was meteen enthousiast over het spel. Ik stuurde hem alle bestanden en hij maakte zijn eigen prototype. Zijn enthousiasme sloeg over op enkele andere testers van APE Games en samen overtuigden ze Kevin Brusky om dit spel te publiceren, het wordt het meest complexe spel dat ze tot hier toe hebben uitgebracht.

Ik stond versteld van de energie en het werk dat ze gedurende het laatste anderhalf jaar in dit spel hebben gestoken. Ze hebben mijn ‘redelijk goed’ spel omgevormd tot iets heel speciaal. Het was erg leuk om met hen samen te werken en ik kijk dan ook uit naar een succesvolle campagne op Kickstarter!

Brendon Hall heeft iets uitgewerkt waarmee je het spel online kan testen. Kan iedereen dat proberen?

Brendon heeft inderdaad een geweldige tool ontwikkeld om bordspellen online te spelen: Table Top Zen. Wij werden geëerd en zijn één van de eerste bordspellen die daar te spelen zijn. Spelers kunnen communiceren via Skype of Google Hangouts terwijl ze hun speelstukken vrij in de ruimte kunnen bewegen. Alle spelers kunnen alle bewegingen zien, net zoals bij een gewoon bordspel op tafel. De interface kent geen spelregels, daar zijn de spelers dus zelf verantwoordelijk voor, maar het laat je wel toe om kaarten te schudden en in het geheim vast te houden. Het effect is verrassend gelijkaardig met een traditioneel bordspel.

We zijn momenteel demo’s aan het plannen zodat online spelers het spel met mij kunnen testen, wellicht op een basis van ‘eerst komt, eerst maalt’. We zullen ook wat ruimte laten zodat podcasters en reviewers het spel op deze manier kunnen testen. Contacteer Kevin op de Kickstarter pagina als je geïnteresseerd bent. Ik ben niet zeker hoeveel speelsessies we zullen organiseren, dus wees er snel bij als je geïnteresseerd bent!

Het is duidelijk niet je eerste campagne op Kickstarter. Kan je het gevoel tijdens zo’n campagne omschrijven?

2014 was een heel druk jaar, ik was bij maar liefst vier Kickstarter campagnes betrokken en heb ook geholpen bij twee andere projecten. Elke campagne is uniek, je weet nooit hoe het zal aflopen. Ik ben vaak nogal nerveus, wellicht meer dan anderen. De eerste dagen van de campagne bekijk ik die pagina heel regelmatig, dat mindert gewoonlijk naarmate de campagne vordert, of toch als het gehoopte bedrag al vroeg gehaald wordt (wat me nog maar twee keer overkwam). De laatste dag van de campagne is uiteraard behoorlijk zot!

Hoe gaat het met de ontwikkeling van Skyway Robbery?

Van een zotte laatste dag gesproken! Skyway Robbery had aan het begin van die dag nog 20% te kort om het vooropgezette bedrag te halen. De laatste 10 minuten hebben we maar liefst $6,000 gehaald waarmee de campagne op het allerlaatste nippertje toch geslaagd was! Zo haalden we op 10 minuten $2,000 meer dan we de eerste dag hadden verzameld!

Enkele weken geleden hebben we nog enkele kleine verbeteringen uitgevoerd aan het spel, het zou heel binnenkort naar de drukker moeten vertrekken. Ik ben er van overtuigd dat het spel in september helemaal klaar zou moeten zijn.

Van tijd gesproken, Skyway Robbery wordt geleverd in september 2015 terwijl Spirits of the Rice Paddy al in augustus wordt geleverd. Hoe verklaar je dit?

Ik heb weinig inbreng als het gaat over de leverdata. Elke uitgever heeft verschillende schema’s en verwachtingen, Kevin wilt dat dit spel op tijd klaar is voor een release op GenCon. Het zou kunnen dat Game Salute er dan ook al is met Skyway Robbery, maar zij hebben meer projecten dan de meeste uitgevers dus dat zou lastig kunnen worden. Je wilt de backers uiteraard niet teleurstellen dus dat is vaak een hele opgave.

Waarom zouden we Spirits of the Rice Paddy moeten backen op Kickstarter?

Zoals ik hierboven al heb vermeld: Spirits is meer getest dan elk ander spel dat ik al heb ontworpen. Perfectie is er nooit, maar ik ben zeer gelukkig met het uiteindelijke resultaat. Dit spel geeft een unieke ervaring. Spelers zullen vele mechanieken herkennen maar de manier waarop ze samensmelten met het thema is bewonderenswaardig. Het is een complex spel maar we hebben hard gewerkt om de speeltijd te beperken, het vervelende er uit te krijgen zodat het een leuk en gestroomlijnd spel werd. Het resultaat is een ware beleving. Iedereen die geniet van een goede eurogame met veel planning en spannende beslissingen zal genieten van Spitis of the Rice Paddy.

Zal het spel na de Kickstarter campagne te koop zijn in België en Nederland?

Ik ben niet op de hoogte van de distributieplannen van Kevin, dat zal gedeeltelijk afhangen van de manier waarop het spel ontvangen wordt. Ik gok dat het in zekere mate beschikbaar zal zijn maar ik kan dat niet met zekerheid zeggen.

Neem zeker een kijkje op de Kickstarter-pagina van dit unieke spel: Spirits of the Rice Paddy op Kickstarter


© @ E&E Spellenmolen