Spelbeschrijving (geen spoilers)

T.I.M.E. Stories werd afgelopen jaar in Essen samen met een eerste uitbreiding geïntroduceerd. Inmiddels is er zelfs al een tweede en een derde uitbreiding beschikbaar, en er zullen er zeker en vast nog volgen! Velen dachten (en denken nog steeds): kunnen ze een spel niet meteen compleet maken, waarom moet er echt meteen een aparte uitbreiding volgen? Wel, deze keer heeft dat alles te maken met het unieke concept van T.I.M.E Stories.

De basisdoos van T.I.M.E Stories brengt je al het materiaal dat je nodig hebt om meerdere scenario’s te beleven, één verhaal zit alvast in de doos inbegrepen: Asylum. Elke uitbreidingen bevat een nieuw scenario. Elk scenario bevat een basisruimte met een aantal kaarten die jullie samen mogen doornemen. Je krijgt hier meer informatie over het verhaal, je opdracht en een aantal specifieke gebeurtenissen. Het team zal gedurende het hele spel samen bewegen tussen verschillende ruimtes, binnenin deze ruimtes beweegt uiteraard iedereen apart. Elke locatie wordt voorgesteld door een rij kaarten, door jouw pion bij een bepaalde kaart te zetten mag je de achterkant van die kaart bekijken/lezen. Vervolgens kunnen alle spelers overleggen: vertel wat je ziet en meemaakt, zonder daarbij iets te tonen of de kaart voor te lezen. Als je medespelers dat ene voorwerp zelf willen zien zullen ze dichterbij moeten komen, net als in het echt! Soms zal je voor uitdagingen komen te staan… Kan je die alleen aan of vraag je je medespelers om hulp? Jullie verbruiken één minuut om allemaal tegelijk een actie uit te voeren. Als actie kan je verplaatsen binnen dezelfde ruimte of een uitdaging aangaan. Een uitdaging staat duidelijk uitgelegd op de kaart, soms zal je iets moeten zoeken, andere keren zal je een gevecht of een gesprek aangaan, telkens d.m.v. een dobbelsteenworp. Als beloning van zulke opdrachten krijg je dan weer voorwerpen die je later in het spel nog nodig zal helpen.

Eén speelsessie wordt een ‘run’ genoemd, je zal vast en zeker meerdere runs nodig hebben om het scenario uit te spelen. Een run is ten einde als de opgegeven tijd voorbij is of als alle personages overleden zijn. Naar verwachting heb je 3 tot 5 runs nodig om het eerste scenario ‘Asylum’ uit te spelen. Van zodra je een scenario hebt uitgespeeld ben je in principe niets meer met het spel, eens je de clue weet kan je het uiteraard niet opnieuw spelen.

Onze mening

Nadat je de spelregels van T.I.M.E. Stories gelezen hebt begrijp je er eigenlijk niets van. Oké, je gaat van locatie naar locatie, en je zal uitdagingen aangaan. Maar welke locaties, welke uitdagingen, en wat is in godsnaam de bedoeling van het spel? Leg dat maar even uit aan je medespelers. Voor één keer moet je gewoon aan het spel beginnen en alles op je laten afkomen, het wordt snel duidelijk. Naarmate je meerdere ruimtes ontdekt kom je stilaan te weten wat er gebeurd is en wat er juist van je verwacht wordt. Sommige pistes brengen je op een dood spoor, andere pistes zijn dan weer heel belangrijk. Veel meer uitleg kunnen we niet geven zonder spoilers te verklappen, en dat zou zonde zijn, want het is zo’n leuk avontuur om samen te ontdekken. Het grote nadeel: alles is in’t Engels en er komt echt wel héél veel tekst bij kijken. Voor ons vormde het geen probleem, maar het is een spel dat we om deze reden niet met iedereen kunnen spelen. Het spel voelt aan als een digitaal avonturenspel, maar nu als écht GEZELSCHAP-spel. Jullie beleven dit avontuur samen en hebben elkaars hulp en ideeën zeker nodig om tot het einde te geraken. Daarom zouden we – net zoals in de spelregels – aanraden om dit spel met 3 of 4 spelers te spelen.

Wij hebben inmiddels ook een scenario met twee spelers gespeeld en kunnen dan ook bevestigen dat het verschil met een 3-spelerspel enorm is. Je speelt met twee karakters, die elk ‘gelijktijdig’ hun kaart mogen lezen, en vervolgens ook gelijktijdig moeten beslissen welke actie ze zullen uitvoeren. Hoe je het ook draait of keert: je leest eerst één kaart en beslist in je hoofd min of meer wat je gaat doen, daarna lees je pas de andere kaart. Het voordeel – in onze situatie – van dit tweepersoonsspel is dat je kan doorspelen, je hoeft niet telkens te wachten tot je 3de/4de speler kan langskomen. Het kan perfect, het avontuur blijft even leuk en spannend, maar het speelt gewoon vlotter en aangenamer met een (of twee) speler(s) meer.

Het feit dat je het spel maar één keer kan spelen (ook al ben je met één scenario gemakkelijk 4 à 5u zoet) is jammer, maar hoort nu eenmaal bij het concept. Zoals we van Space Cowboys gewoon zijn krijgen we alweer een mooie inlay, de doos is er op voorzien dat je halverwege een run het spel kan opslaan om een andere keer verder te spelen. Wij vonden het een fantastische ervaring en zijn ondertussen al vol enthousiasme begonnen aan de eerste uitbreiding!

Conclusie: T.I.M.E. Stories is niet zomaar een spel, het is een hele belevenis. Een aanrader!

TIME Stories

Met dank aan Asmodee België!

Met dank aan Asmodee België!

T.I.M.E. Stories

Auteurs: Peggy Chassenet & Manuel Rozoy
Uitgever: Space Cowboys
Aantal spelers: 2 – 4
Tijdsduur: 90 min.
Vanaf 12 jaar