Momenteel loopt er op Kickstarter een campagne voor The King’s Abbey. De auteur, Randy Rathert, nam de tijd om een interview te doen op onze site. Voor het interview gaf hij ons aan korte spelbeschrijving zodat jullie min of meer weten waar het spel om draait.

Korte spelbeschrijving

The King’s Abbey is een workerplacement dat zich afspeelt in de 11de eeuw, wanneer grote kloosters het middelpunt van de belangstelling waren. Elke speler is leider van monniken in opdracht van Koning Sivolc, je zal een groot klooster moeten bouwen om het land te beschermen tegen al het slechte. Verbeter je klooster en krijg prestige door geestelijken op te leiden, torens en gebouwen te bouwen, je te verdedigen tegen de aanvallende vikingen en kruistochten te vervolledigen.  In elk van de zeven ronden zal je je monniken, in de vorm van dobbelstenen, inzetten om één van de taken uit te voeren. Voor sommige taken zal de waarde van je dobbelstenen van belang zijn, ook het verzamelen van grondstoffen gaat efficiënter met hogere waarden. Kruistochten leveren waardevolle beloningen op, maar daar heb je dan weer meerdere dobbelstenen met dezelfde waarde voor nodig.

Randy, stel jezelf even voor aan onze lezers.

Ik ben al dertien jaar lang voltijds pastoor, ik ben inmiddels bijna 26 jaar getrouwd en heb twee kinderen van 15 en 20 jaar oud. Ik woon in Missoula Montana, wat mij betreft één van de beste locaties om te wonen in de Verenigde Staten.

Is dit het eerste spel dat je ontwikkeld hebt?

Ja, dit is mijn eerste ontwerp.

Speel je vaak bordspellen en wat is je favoriete spel?

Ik speel elke donderdagavond met vrienden. Wow, mijn favoriete bordspel? Dat is een moeilijke vraag. Ik zou zeggen dat Agricola mijn favoriet aller tijden is, gewoon omdat dat het eerste grotere eurogame was dat me werd voorgesteld, ik speel het nog steeds graag. Maar ik heb ook graag spellen met een zwaarder thema.

Hoe ben je op het idee gekomen om The King’s Abbey te ontwikkelen?

Ik hou ontzettend veel van de Middeleeuwen. Ik hou ook van films die over dit tijdperk gaan. Ik begon vaker na te denken over hoe het kwam dat kloosters zo belangrijk waren in de Middeleeuwen, met mijn job als achtergrond ben ik uiteraard heel geïnteresseerd in de geschiedenis van de Kerk. Tijdens mijn zoektocht naar de geschiedenis van kloosters ontdekte ik indrukwekkende verhalen die me geïnspireerd hebben tot een spelsysteem. The King’s Abbey is een fictief spel waarin ik een historische achtergrond geweven heb.

Hoe lang ben je bezig geweest met de ontwikkeling van The King’s Abbey?

We zijn meer dan een jaar bezig geweest met het uitwerken van de mechanismen en het play-testen van het ontwerp. Het was een lange weg, maar dankzij de hulp van mijn vriend Brent en vele andere helpende testers hebben we het echt op punt gekregen.

Wat was er eerst: het thema of de mechanismen?

Heel goede vraag! Ik zal het zo beantwoorden; het spelen van eurogames met workerplacement was zoiets als liefde op het eerste gezicht. Hierdoor wou ik een spel ontwikkelen met mijn favoriete mechanismen. Ergens kan ik dus zeggen dat de manier van spelen eerst werd vastgelegd, maar het thema loerde nauw om de hoek. Ik wou vermijden dat dit spel zou aanvoelen als een goed spel met een willekeurig thema er opgeplakt. Uiteindelijk hebben we een spel ontwikkeld dat het gevoel geeft van een goed euro game en tegelijkertijd de stijl van de Middeleeuwen draagt.

De vorige campagne voor The King’s Abbey is gefaald, heb je hier een verklaring voor? Wat heb je veranderd voor deze relaunch? Al na enkele uren was de campagne geslaagd!

Daar is maar één woord voor: nieuweling. Ik ben zeer gepassioneerd over alles wat ik doe en wil behalen. Die passie drijft me niet alleen als pastoor maar ook bij het spelen van bordspellen en bij het ontwikkelen ervan. Ik ben geen opgever. Ik dacht dat ik na enkele studie-uurtjes genoeg wist over Kickstarter en dat ik het wel van de eerste keer zou kunnen, maar zoals T.H. Palmer al zei: “This is a lesson you should heed, if at first you don’t succeed, try, try again.” En dat is wat ik doe, want mislukken is voor mij geen optie. Er waren heel wat elementen dat ik vroeger had moeten doen, één daarvan was het herwerken van de lay-out, een ander was het bedrag dat ik wou bereiken. $36,000 is al een hoog bedrag voor een doorgewinterde ontwerper, laat staan voor een beginneling als ik. Ik heb de fout gemaakt om dat te proberen bereiken met alle componenten inbegrepen, in plaats van te beginnen met een lager bedrag en daarbij stretch goals aan te bieden met betere componenten. Als ik één advies kon geven aan een beginnend ontwerper: hecht je niet zodanig aan het artwork van je spel zodat je de kritiek erover niet te persoonlijk neemt. Blijf open staan voor ideeën uit de spelwereld en die ervaring zal je alleen ten goede komen!

Waarom zouden we dit spel moeten backen op Kickstarter?

De grootste reden is omdat ik dit spel zelf wil uitgeven en ik simpelweg niet de financiële steun heb van een grote uitgever. Door dit spel te backen krijg je niet alleen zelf een exemplaar van het spel maar help je mij ook om voldoende exemplaren te produceren om het spel in de lokale hobbywinkels te krijgen. Ik heb een heel goed team dat al serieus aan het brainstormen is over ons volgende ontwerp. Dankzij het succes van The King’s Abbey, de wonderbaarlijke steun van de Kickstarter community én mijn team hebben we ons eigen, klein bedrijfje opgericht: “Brown Eyed Games”. Als je The King’s Abbey backt op Kickstarter zet je voor ons dus ook de deur open naar nog meer goede spellen.

Zal het spel na de Kickstarter campagne ook te koop zijn in België en/of Nederland?

Ik hoop van wel. Het zal niet alleen op Amazon beschikbaar zijn, ik zou heel graag zien dat het in alle lokale hobbywinkels over de hele wereld te koop is.

De kickstarter-campagne voor The King’s Abbey loopt nog tot 15 mei: The King’s Abbey op Kickstarter

pic2521752_md