MENU
»
S
I
D
E
B
A
R
«

Alarm!
12 nov 2014 door Ralda

Spelbeschrijving

AlarmWe zitten aan tafel met een stelletje inbrekers, maar wie is de meest sluwe en laat zich niet oppakken door de politie? Probeer de grootste buit te verzamelen en zonder opgepakt te worden, de speler die uit de gevangenis kan blijven wordt de winnaar van Alarm!

Als je aan beurt bent neem je telkens de bovenste kaart van de stapel en je geeft ze aan een speler naar keuze, je gaat op deze manier verder tot je elke speler (inclusief jezelf) een kaart hebt gegeven. In die stapel kaarten vind je vier verschillende soorten hinderniskaarten: de politie, een waakhond, een deurketting en een hangslot. Als je een bepaald aantal van deze hinderniskaarten bezit dan word je opgepakt en vlieg je de gevangenis in. Dat aantal is afhankelijk van de soort hindernis, zo word je bij 2 politiekaarten al opgepakt terwijl je 4 deurkettingen kan verzamelen vooraleer dat gebeurd. Ook wanneer je 2 waakhonden, 2 deurkettingen en 2 hangsloten bezit wordt je gevat door de politie. Wanneer je de eerste keer opgepakt wordt kan je je advocaat inroepen en je laatst gekregen kaart verwijderen, maar onthoud dat die advocaat je maar één keer zal komen helpen! Gelukkig zitten er ook uitrustingskaarten in de stapel, zo kan je met een kniptang een deurketting verwijderen en kan je met een bot de waakhond afleiden. Als je een uitrustingskaart krijgt maar geen bijhorende hindernis hebt kan je deze uitrusting gewoon bewaren, deze wordt dan automatisch gebruikt om je eerstvolgende hindernis te verwijderen. Met een klavertje vier kan je dan weer twee hindernissen verwijderen terwijl iedereen bij de ‘Paniek kaart’ een kaart zal moeten doorgeven aan zijn/haar buur. Uiteraard zal je in de stapel kaarten ook een grote buit aan geldkaarten vinden. Iedereen wilt een zo groot mogelijke buit, want in de finale – als er slechts twee spelers over blijven – zal je elke beurt opnieuw tijd moeten kopen om in het spel te blijven en mee te mogen spelen. Als je geen geld meer kan betalen dan lig je er uit en wint de overblijver! Anderzijds moet je wel voorzichtig zijn dat je niet té veel geld op zak hebt, want als je 5 geldkaarten bezit word je ook opgepakt door de politie! Diegene die als laatste overblijft en dus niet in de gevangenis werd opgesloten wint het spel.

Alarm nu ook als app!

Sinds vorige maand is Alarm nu ook beschikbaar als app voor Android en iOS! De app werkt volledig naar behoren. Je kan de snelheid aanpassen naar je eigen wensen. Wat wij wel misten in de app is een tutorial. De spelregels staan dan wel uitgelegd, maar als alles tijdens een eerste spelletje wordt getoond via een eenvoudige tutorial zijn de meeste spelers er sneller mee weg. Dat gaat dan niet alleen over de spelregels maar ook over de bediening: moet je een kaart slepen of gewoon tikken, wat moet je doen bij de kaart paniek, … Eens je weet hoe alles werkt is dat uiteraard geen probleem meer en kan je gewoon genieten van dit leuk en verslavend spelletje. Het is ook dé ideale manier om te testen of het spelletje iets voor jou is alvorens je het echte kaartspel zou aankopen, en het voordeel van de app is dat je het ook alleen kan spelen. Maar uiteraard gaat niets boven een écht kaartspel!

Get it on iTunes

Get it on Google Play

Onze mening

We wisten aanvankelijk niet goed wat te verwachten van Alarm, maar dit kort kaartspelletje heeft ons positief verrast! Alarm is een korte filler met heel eenvoudige spelregels en toch de nodige spanning. Het is in een paar minuten uitgelegd en iedereen kan meteen meespelen. Toch is het niet ‘zomaar’ een geluksspelletje, maar zit er meer in dan je zou verwachten bij de uitleg. Aan wie geef je welke kaart? En vooral: wanneer neem je een kaart voor jezelf? Hoe langer je wacht om zelf een kaart te nemen, hoe groter de kans dat het een slechte kaart is. Soms ben je genoodzaakt een goede kaart aan een tegenspeler te geven, andere keren ben je genoodzaakt een tegenspeler naar de gevangenis te sturen. Het is een spelletje waar je elkaar niet moet sparen. Daarnaast is Alarm gewoon een verslavende filler, het is vaak nét niet en dan wil je graag revanche.

Naarmate er meer spelers deelnemen wordt het spel alleen maar leuker, maar in zekere zin ook verwarrend. Je moet er echt de aandacht bijhouden want anders komt al snel de vraag “wie heb ik nu al een kaart gegeven en wie niet?”. Ook de kaart ‘paniek’ zorgt letterlijk wel eens voor chaos, iedereen geeft elk om beurt een kaart door, maar daarna wordt er wel eens vergeten wie nu nog een kaart moest krijgen. Dat wilt uiteraard niet zeggen dat het een verwarrend spel is, maar wel dat het geen spel is om te spelen terwijl iedereen ook nog volop aan het praten is en de aandacht er niet bij kan houden. Aangezien het spel helemaal niet lang duurt is het ook niet storend dat sommige spelers al eerder uit het spel vallen. Het thema klopt, de spelregels zijn duidelijk geschreven, de lay-out past perfect bij het spel en het speelt gewoon heel leuk. Alarm heeft ons dus zeker kunnen overtuigen!

Conclusie: Alarm is een leuk, snel en verslavende filler!

Met dank aan SandTimer!

Met dank aan SandTimer!

Alarm!Alarm

Auteurs: Sander Vernyns & Tim De Rycke
Uitgeverij: SandTimer
Aantal spelers: 3 – 6
Tijdsduur: ± 15 min.
Vanaf 8 jaar


Reageren is niet mogelijk

© @ E&E Spellenmolen