MENU
»
S
I
D
E
B
A
R
«

Interview met Chris Handy – Pack O Game
22 aug 2014 door Ralda

Korte beschrijving van Pack O Game

Momenteel loopt er op Kickstarter een campagne over een hele reeks kaartspellen. Ja, je leest het goed, het gaat niet over één bepaald spel, maar wel degelijk over een hele reeks! Het project heeft het vooropgestelde bedrag reeds gehaald, wat betekent dat de vier spellen uit het basispakket zeker geproduceerd zullen worden. Alle kaartspellen van Pack O Game hebben een uniek thema en een unieke speelervaring. Chris Handy komt hier met een nieuw concept van kleine spellen voor een breed publiek!

Wij stelden enkele vragen aan Chris en hij vertelde ons wat meer over deze serie spellen en hun achtergrond.

Chris, stel jezelf even voor aan onze lezers.

Ik heb altijd al een passie gehad voor gezelschapsspellen. Ik heb veel leuke herinneringen uit mijn kindertijd, toen ik voortdurend nieuwe spellen verzon en familieleden probeerde te verzamelen om mee te spelen. Begin jaren ’90 was ik geobsedeerd door Magic: The Gathering, enkele jaren later ontstond mijn interesse voor euro games. In 2000 ontwikkelde ik mijn eerste bordspel: Long Shot. Dat was een leuk manier om het toevallige speelgebeuren te combineren met interessante beslissingen in een spel. Vanaf dat moment ontwerp ik heel toegankelijke maar strategische spellen. Mijn laatste spel, Cinque Terre (Rio Grande Games), is een goed voorbeeld van het genre van spellen dat ik graag ontwikkel. Simpele regels en een laag instapgehalte gecombineerd met moeilijke beslissingen tijdens een spel, dat is het recept waaraan mijn spellen vaak voldoen. In 2007 lanceerde ik GatePlay, een webshop met de focus op instapspellen en nieuwe spelers. Het idee voor deze site werd aangewakkerd door het verlangen om mijn liefde voor toegankelijk, strategische spellen te delen met zo veel mogelijk mensen.

Hoe kwam je op het idee om zoveel spellen tegelijkertijd te lanceren?

Ik experimenteer regelmatig met verschillende kaartsoorten in mijn spellen, meestal met de bedoeling om het spelersgevoel voor mijn spellen unieker te maken. Door al dat experimenteren struikelde ik vorig jaar op een interessante grootte. Tijdens het ontwikkelen van een kaart/tegel-leg-spel gebruikte ik kaarten van 1 op 3 inch voor mijn prototype. Ik was verbaasd hoeveel mogelijkheden deze vorm gaf. Vanaf dat moment heb ik een hele serie kaartspellen ontwikkeld die gebaseerd zijn op dit kaartformaat, ik noemde de reeks Pack O Game. Alle spellen hebben de grootte van een pakje kauwgom van Wringley (foto), in elk spel zitten exact 30 kaarten en een enkelvoudig vel spelregels. In de reeks vind je een grote hoeveelheid aan mechanismen, complexiteit en thema’s. Elk spel werd nauwkeurig getest en regelmatig herzien om zo een zo goed mogelijke spelervaring te brengen op een kleine en goedkope manier. Ik sta nog steeds versteld van het resultaat, wetende hoeveel speelplezier ze mij al gebracht hebben tijdens het testen.

Pack O Game is een serie, maar uit hoeveel spellen bestaat de reeks eigenlijk?

Er zitten 4 spellen in het basispakket op Kickstarter. Maar, we hebben ons vooropgesteld bedrag gehaald en kunnen nu dus meer spellen ontwikkelen. Elke stretch goal is een nieuw spel en wordt toegevoegd aan de genummerde reeks. De rest van de spellen dat we op deze manier ontgrendelen wordt gratis verstuurd naar alle backers die minstens $20 sponsorden. De waarde van dat pakket kan heel hoog worden tegen het einde van de campagne! Zo zou het zomaar kunnen dat iemand die $20 sponsorde nu 8 tot 10 spellen krijgt voor hetzelfde geld! Elke spel in de reeks heeft een moeilijkheidsgraad van 1, 2 of 3. In het basispakket heb je:

HUE
Een tegel-leg-spel waarin de spelers elk in het geheim 3 kleuren kiezen en samen kleurgebieden opbouwen in het speelgebied. De winnaar is diegene die de meest waardevolle kleuren kiest.
(2-5 spelers, 8+, ± 10 min., Level 2)

TKO
Een spel voor twee spelers rond het thema boksen. De spelers kiezen gelijktijdig een stoot of blokkage om punten te verdienen. Elke bokser heeft unieke eigenschappen, je zal dus goed in de gaten moeten houden welke acties je tegenspeler wellicht wilt uitvoeren. Het is een leuke twist op het ‘papier-steen-schaar’ principe.
(2 spelers, 8+, ± 10min., Level 1)

GEM
GEM is een spannend veilingsspel waarbij alle spelers in de huid kruipen van juweel verzamelaars. Ze strijden dan ook om de meest prestigieuze en waardevolle collectie aan juwelen.
(2-4 spelers, 10+, ± 20 min. Level 3)

› FLY
Fly is een 3D behendigheidsspel waarin je setjes probeert te verzamelen, ideaal als reisspel voor gezinnen. Spelers moeten tijdens hun beurt de vliegenmepper gebruiken om vliegen met een bepaalde kleur en symbool te slaan. Je hebt minstens 3 vliegen met dezelfde kleur of hetzelfde symbool nodig om ze te laten meetellen.
(2-4 spelers, 8+, ± 10 min., Level 1)

Tussen de andere spellen heb je o.a. volgende spellen waarvan we hopen deze ook te produceren:

› TAJ: een spel rond het thema Taj Mahal met stemrondes en geheime motieven
(2-4 spelers, 10+, ± 20 min., Level 3)

› LIE: een blufspel met een nieuwe twist op het mechanisme van Perudo.
(2-6 spelers, 8+, ± 20 min., Level 2)

› SHH: een coöperatief woordspel dat in stilte gespeeld moet worden
(2-4 spelers, 10+, ± 10 min., Level 3)

› BUS: een ‘pick up and deliver’-spel waar efficiëntie en snelheid belangrijk zijn
(2-4 spelers, 8+, ± 20min., Level 2)

Er komt zelf nog meer!

Het valt op dat de titels van al deze spellen drieletterwoorden zijn, is daar een reden voor?

Tot hier toe zijn het inderdaad allemaal drieletterwoorden. Het is een deel van mijn ‘keep it simple’-ontwerp. Bovendien zou een titel als ‘REALLY COOL GAME SET IN THE WILD WEST’ er ook niet goed uitzien op een doosje dat maar 1 op 3 inch groot is. Enkele andere redenen: het is nog nooit eerder gedaan en het helpt mij om een thema en mechanisme te kiezen. Het is een te gekke parameter om mezelf aan te houden, maar ik ga de uitdaging aan!

Heb je zelf een favoriete spel in deze reeks?

HUE is wellicht mijn favoriet omdat het zo toegankelijk is. Op het einde van het spel ziet het er uit als moderne kunst, het heeft verschillende lagen van strategie en duurt slechts 4 à 5 beurten per speler. Het is ook het eerste spel dat ik heb ontwerpen voor deze reeks.

Speel je zelf regelmatig spellen? Heb je een favoriet spel?

Ja, ik speel heel vaak. Ik heb een groep waarmee ik wekelijks samen kom, meestal spelen we de lichtere euro games. Spellen zoals Het Dorp, Amerigo en Troyes zijn momenteel mijn favorieten. Mijn lievelingsspel in tijden is Tigris en Eufraat.

Waarom zouden we Pack O Game moeten backen op Kickstarter?

Er zijn heel wat redenen waarom spelers én niet-spelers deze spellen leuk zullen vinden. Ze nemen erg weinig plaats in beslag maar zullen veel leuke momenten toevoegen aan je leven. Voor $24 dollar (+ $10 dollar verzendkosten in de EU) heb je de vier basisspellen en al bijna twee gratis spellen. Dat is slechts $4 per spel, te gek voor woorden! De kans dat je nog meer spellen krijgt tegen het einde van de campagne is vrij groot, wat de waarde per spel misschien maar op $3 per spel brengt! Bovendien is onze Kickstarter campagne ‘EU-friendly’ en hebben we goedkope verzendkosten over de hele wereld.

Je project heeft het vooropgestelde bedrag reeds behaald, kan je het gevoel omschrijven toen je dat zag?

Ik was zo blij! Het idee alleen al dat al deze spellen echt geproduceerd worden en een deel gaan uitmaken van zoveel mensenlevens maakt me echt gelukkig.

Zullen deze spellen na de Kickstarter campagne te koop zijn in Europa?

We werken nog aan de details voor de internationale distributie, maar de spellen zullen wel beschikbaar zijn op amazon.com en in andere delen van de wereld. We zijn momenteel nog in de besprekingen met onze verdelers maar de kans is groot dat je de spellen in de winkels zal zien in de toekomst. Maar ze zullen dan wel duurder zijn dan momenteel op Kickstarter, want die prijs kan niet geëvenaard worden.

packogame

 

De Kickstarter campagne voor One Zero One loopt nog tot 31 augustus 2014: Pack O Game – Kickstarter.


Reageren is niet mogelijk

© @ E&E Spellenmolen