MENU
»
S
I
D
E
B
A
R
«

Interview met Dennis Kirps – Canopy Walk
25 jul 2014 door Ralda

Korte voorstelling van Canopy Walk

Momenteel loopt op Kickstarter een campagne voor het spel Canopy Walk. In dit 2-persoonsspel bouwen de spelers hoge loopbruggen boven de grote vallei in Jujuy, Argentinië, om zo op zoek te gaan naar waardevolle rode diamanten. Tijdens je beurt kan je een tegel op het bord plaatsen om zo een brug te bouwen of een eerder gebouwde brug verder af te werken. Op alle tegels staan echter zowel witte als bruine bruggen, je bouwt dus niet alleen verder aan je eigen brug maar ook aan die van je tegenstander! Je kan er in je beurt ook voor kiezen om te passen of om tegels uit het spel te verwijderen in de hoop betere tegels op hand te krijgen. Wanneer een loopbrug afgewerkt is en dus een verbinding vormt tussen de rand van het bos en een ander punt verdien je een aantal diamanten, dat aantal wordt bepaald door het begin en eindpunt van je loopbrug. Afhankelijk daarvan krijg je 1, 2 of 3 diamanten per m2. Het spel eindigt nadat beide spelers gepast hebben of wanneer de trekstapel leeg is.

Wij voerden een kort interview met één van de auteurs, Dennis Kirps:


Dennis, stel jezelf even voor aan onze lezers.

Denk even aan een kat met een baard en krulhaar… wel, dat ben ik, maar dan met minder levens. In één van die levens ben ik directeur van een kinderschool, in een ander leven speel ik (veel) gezelschapsspelen (Spillfabrik), en in een derde leven probeer ik nieuwe spellen te ontwikkelen. Als laatste, maar daarom zeker niet minder belangrijk, spendeer ik één van mijn levens met mijn fijne familie. Je hoort het al, het is niet zo moeilijk om alles onder controle te houden, ik heb zelf nog enkele reserve levens!

Hoe kwam je op het idee om Canopy Walk te ontwikkelen?

Het oorspronkelijke idee komt van Gérard Pierson (medeauteur), die met veel passie 2-speler-spellen speelt. Elke week (in leven nummer 3) komen we samen bij mij thuis en breken we onze hoofden over leuke spelprincipes. Meestal zonder resultaat, maar één dag lukte het blijkbaar beter dan anders, we zagen sterren op klaarlichte dag! Het was een magisch moment toen we beseften – WOW! – we hebben een leuk spel!

Is Canopy Walk het eerste spel dat je ontwikkelde?

Het is mijn eerste spel op Kickstarter. Eerder heb ik TF-LOAD! en TF-RELOAD uitgegeven bij TF-Verlag, beide zijn ze gebaseerd op kaartmanagement en het meerderheidsprincipe. Later ontwikkelde ik met Christian Kruchten een behendigheidsspel voor kinderen: Balla-Balla (Noris). En binnenkort verschijnt RoboRama bij PlayThisOne, dat beschikbaar zou moeten zijn in Essen 2014.

Waarom ontwikkelde je een 2-speler spel, en was dat het plan van in het begin?

Zeker weten! Ik heb het gevoel dat spellen voor 2 spelers al enkele jaren ondergewaardeerd worden, wellicht sinds Kosmos gestopt (of in elk geval geminderd) is met hun reeks 2-persoonsspellen. Recent heeft Pegasus dat idee terug opgepikt. Zij toonden interesse in TF-LOAD! (dat ook een 2-speler spel is), maar aangezien het eeuwig leek te duren tot ze met een antwoord kwamen besloot ik in zee te gaan met TF-Verlag, waar ik geen spijt van heb.

Wat maakt dit tegel-legspel anders dan de rest?

Het feit dat het semi-coöperatief is zorgt ervoor dat het spel zich onderscheid van de meeste 2-speler spellen op de markt. Elke keer dat je een tegel legt ‘help’ je je tegenstander in zekere zin. Soms wordt deze hulp uiteraard niet volledig geapprecieerd, maar zeg! het leven is geen kleuterschool, hé? Het is een jungle – daar zie ik dagelijks het bewijs van!

Waarom zouden we Canopy Walk moeten backen op Kickstarter?

Naast het feit dat we geld willen verzamelen om Canopy Walk uit te geven bedoel je? Wel, er zijn er veel, maar dit is de belangrijkste voor mij: Ik geloof heel sterk dat de kracht van gezelschapsspelen een positieve impact heeft op mensen, en ik vind het super om een beetje energie toe te voegen aan deze draaimolen.

Er komt een moment in het leven van veel ondernemers waar de uitdaging overweldigend lijkt. Na vele tegenslagen begin je er serieus over te denken om de handdoek in de ring te gooien. Je stelt jezelf de vraag: Misschien heb je niet het nodige? Misschien is deze doorbraak niet realistisch? Misschien kan je beter stoppen in plaats van jezelf belachelijk te maken? Dat is het moment waarop twijfels en wanhoop de overhand nemen … maar DAN (na veel nadenken) herinner je je opeens één van de grootste genoegens in het leven: het tegendeel bewijzen aan al diegenen die denken dat het niet haalbaar is!

Zal Canopy Walk te koop zijn na de Kickstarter campagne?

JA! Quote Yoda: “Because successfull the campaign will be I believe.”


De Kickstarter campagne voor Canopy Walk loopt nog tot 10 augustus 2014: Canopy Walk by TF Verlag UG – Kickstarter.


Eén reacie  
  • Ralda writes:
    juli 28th, 201415:13at

    Bedankt, Dieter! We doen ons best! 😀


© @ E&E Spellenmolen