MENU
»
S
I
D
E
B
A
R
«

Pack O Game n°4: FLY
23 sep 2015 door Ralda

Spelbeschrijving

Zzzz… Zzzz… Ken je dat vervelende gezoem? Zzzz… Daar gaat ze weer, die vervelende bromvlieg. Je kan je niet concentreren of je kan de slaap niet vatten, allemaal door die ene, stomme vlieg. Haal gauw die vliegenmepper … *pats* … Ze was me wéér te snel af!

In FLY, het vierde micro spel uit de reeks Pack O Games, gaan we 25 vervelende vliegen te lijf. Je wilt niet alleen zoveel mogelijk vliegen vangen, je wilt ook nog eens verschillende reeksen verzamelen. Het spelbord bestaat uit 27 tafelkaarten, een geruit tafellaken met 25 vliegen. Het doosje, met daarin de luchtkaart, bepaald vanaf welke afstand we onze vliegenmepper kunnen laten vallen. Dat is meteen ook het enigste wat je in je beurt kan doen: de kaart met de mepper vanop de juist hoogte op de tafelkaarten laten vallen. Als je daarbij één of meerdere vliegen volledig kan bedekken mag je die bewuste kaart(en) nemen en aan je eigen collectie toevoegen. De tafelkaarten worden vervolgens dichtgeschoven zodat er geen gaten ontstaan. Wanneer een vlieg niet volledig bedekt is, ook al mis je enkel dat ene pootje, mag je de kaart helaas niet nemen. Het kan dus perfect gebeuren dat je – net zoals in het echte leven – helemaal de mist in slaagt en niets raakt.

Het spel eindigt van zodra alle vliegen van de tafel verdwenen zijn en dus enkel de twee tafelkaarten zonder vliegen overblijven. Daarna volgt de puntentelling, waarbij een vlieg pas een punt oplevert als het een reeks vormt met minimum twee andere vliegen. Twee blauwe vliegen leveren vb. geen punten op, van zodra je er drie hebt levert élke blauwe vlieg één punt op. De vliegen hebben niet alleen een kleur maar ook een symbool, je kan vanzelfsprekend ook reeksen vormen op basis van deze symbolen. Een vlieg levert nooit meer dan één punt op, ook al behoort het tot meerdere reeksen. De vlieg telt echter wél mee bij de twee reeksen, waardoor andere vliegenkaarten nu misschien ook punten opbrengen.

Onze mening

FLY is – samen met TKO – één van de twee kaartspelletjes uit de reeks met niveau één. Na het lezen van de spelregels konden we al voorspellen dat dit niet meteen ons favoriete filler zou worden, de volgenden speelsessies konden dat alleen maar bevestigen. Valt er veel op aan te merken? Nee, je laat gewoon kaartjes vallen… Je probeert wat te mikken, soms lukt het, soms niet. Het feit dat je reeksen moet maken brengt nog enigszins wat ‘tactiek’ in dit geluksspelletje. Je kan zien welke reeksen je tegenstander aan het vormen is, kan jij de vlieg vangen die je tegenstanders liefst aan hun collectie wilden toevoegen? Met meerdere spelers wordt het uiteraard al moeilijker om dit in de gaten te houden, maar het is het idee dat telt: het is niet omdat je die ene vlieg wilt vangen dat het ook nog lukt! Slecht is het misschien niet, maar het is in ieder geval niet aan ons besteed. Het doosje is – net zoals alle doosjes uit de reeks trouwens – op exacte grootte gemaakt. Dat maakt dat de luchtkaart heel goed in de doos blijft steken en het dus ook écht werkt zoals het hoort.

Conclusie: Ken je dat frustrerende gevoel dat je die stomme vlieg niet kan vangen? Wel, zo gaat FLY ook.

FLY

Met dank aan Perplext!

Met dank aan Perplext!

FLY

Auteur: Chris Handy
Uitgever: Perplext
Aantal spelers: 2 – 4
Tijdsduur: ± 10 min.
Vanaf 8 jaar


Reageren is niet mogelijk

© @ E&E Spellenmolen