Spelbeschrijving

Treed in de voetsporen van de beroemde ontdekkingsreiziger Amerigo Vespucci. Ontdek nieuwe gebieden, versla de piraten en bouw nieuwe landen/dorpen! De acties die je kan doen worden bepaald door de blokjes in de dobbeltoren. Het spel wordt gespeeld in 5 ronden en elke ronde bestaat uit 7 fases: in elke fase wordt namelijk één kleur van de blokjes door de dobbeltoren gegooid en mag iedereen één actie doen.

Afhankelijk van de blokjes die uit de toren vallen kan iedere speler een aantal acties doen: het hoogste aantal van één kleur bepaalt hoeveel acties iedereen mag doen, de verschillende kleuren bepalen wélke acties je juist mag doen. Zo kan je met de blauwe actie je schip verplaatsen en nieuwe gebieden ontdekken en met de zwarte actie kanonnen laden. Met de rode en de groene acties kan je dorps- en landschapstegels aankopen en bouwen, en met de gele actie kan je productiefiches kopen.

Op het einde van een ronde moet iedereen genoeg kanonnen hebben om de piraten te verslaan, want anders verlies je je zuur verdiende punten! Elke ronde komen er meer en meer piraten opdagen, dus je zal steeds meer kanonnen moeten laden..

Na 5 ronden is het spel gedaan en volgt de eindtelling, diegene met de meeste punten wint het spel. In dit typische Feld-spel krijg je voor heel wat dingen punten: de goederen die je verzameld hebt met de productiefiches leveren punten op, net als je positie op het vooruitgangsspoor (bruine actie) en op het spoor voor de spelersvolgorde (witte actie). Tijdens het spel kan je ook al punten verdienen door het bouwen van dorps- en landschapstegels, en wanneer een eiland volledig vol gebouwd wordt worden er ook punten verdeeld onder al diegenen die een handelspost op dat eiland bezitten.

Onze mening

Amerigo is zo’n spel is waarin je zoveel dingen wilt doen maar het niet altijd mogelijk lijkt. Je kan perfect alle acties doen in de volgorde dat de blokjes door de toren worden gegooid, in het begin van het spel kan je ook moeilijk anders. Je kan ook van het stramien afwijken en één van de andere mogelijke acties kiezen, wat soms in je voordeel zal werken en andere keren in je nadeel.. Van elke kleur zijn er 7 blokjes beschikbaar, je kan dus altijd tellen of er van een bepaalde kleur nog een blokje in de toren zit, en dat helpt je soms om te beslissen of je al dan niet van het stramien wilt afwijken. Ondanks dat de acties bepaald worden door de dobbeltoren heb je toch erg veel in handen: de mogelijke acties zijn namelijk voor iedereen dezelfde.

In dit spel is het ons opgevallen dat iedereen andere doelstellingen heeft. Sommigen palmen in het begin meteen de kleine eilandjes in: die leveren minder punten op tijdens het bouwen, maar hoe vroeger een eiland voltooid wordt, hoe meer punten je handelsposten op dat eiland opleveren! Op deze manier kan je vroeg in het spel al snel veel punten verzamelen en een grote voorsprong op je medespelers hebben. Je kan ook meteen voor een groot eiland gaan: dat levert meer punten op tijdens het bouwen, en meestal heb je ook meerdere handelsposten op zo’n eiland staan: dus ook meer punten als het eiland voltooid is. Zo’n groot eiland helemaal alleen voltooien is namelijk niet altijd mogelijk, dus soms zal je moeten rekenen op je medespelers, en die gaan uiteraard enkel helpen als ze er zelf ook voordelen uit kunnen halen..

De grootte van het spelbord wordt bepaald door het aantal spelers, waardoor het spel bij zowel 2, 3 als 4 spelers erg goed speelt.

Conclusie: Amerigo is een strategisch spel dat bij ons erg in de smaak valt! 8/10

Amerigo

Auteur: Stefan Feld
Uitgeverij: Queen Games
Aantal spelers: 2 – 4
Tijdsduur: ± 90 min.
Vanaf 10 jaar