Wegens het succes van de vorige aflevering ‘achter de schermen’ besloten we nogmaals een uitgever op te zoeken en eventjes te kijken hoe alles er daar aan toe gaat. Ditmaal was Ravensburger aan de beurt! We vonden hen in Brussel, aan de voet van het imposante Atomium, in de Brussels Trade Mart. Dave Vonk, Marketing & Product Manager voor België én Nederland stond ons te woord.

Ravensburger        

Het werd ons al snel duidelijk dat Ravensburger België en Nederland nauw samenwerken. In België wordt er vanuit de showroom gewerkt, waar je meestal twee dames kan vinden. Één van hen is verantwoordelijk voor de verkoop, de andere dame zorgt voor de service wanneer er klachten over het materiaal e.d. binnenkomen, daarnaast doet zij ook een gedeelte marketingondersteuning. Verder werken er ook nog twee vertegenwoordigers voor Ravensburger België en is er één Sales Manager die daarboven staat. Dave is verantwoordelijk voor de twee landen en werkt daarbij vooral vanuit Nederland, met e-mail en internet is dat geen enkel probleem, al probeert hij toch minstens één keer per week naar Brussel af te zakken. De financiële en logistieke afdeling vind je in Nederland, het magazijn en de productie zit in Ravensburg, Duitsland.

Dit inmiddels grote bedrijf werd in 1883 opgericht door Otto Maier en zette Ravensburg op de kaart door deze stadsnaam te ontlenen. Helaas is Ravensburg nét iets te ver van onze deur, anders zouden we het Ravensburg-museum maar al te graag eens bezoeken. Neem zeker eens een kijkje als je in de buurt op vakantie bent. Het bedrijf is inmiddels ook 52 jaar actief in Nederland en bijna 30 jaar in België.

Een tiptoi-rally in het Ravensburger-museum

Oké, het magazijn en de productie ligt nog steeds in Duitsland. Dat wilt dus zeggen dat hier in België geen spellen ontwikkeld worden, maar wat als Jantje uit Gent morgen een prototype komt voorstellen? Daar staan ze in Brussel uiteraard voor open, al moet je er rekening mee houden dat er honderden ideeën binnenkomen en die zeker niet allemaal even goed zijn. Als ze in Brussel erg overtuigd zijn van een nieuw concept is dat nog niet voldoende, dan gaat het idee mee naar Duitsland en wordt daar gekeken of dat spel internationaal kan werken of niet. Het redactie team in Duitsland weet perfect wat werkt en wat niet, maar vooral: wat écht bij Ravensburger past. Elk nieuw spel moet uiteraard in de lijn en de filosofie van Ravensburger passen, ze zijn geen productiehuis dat zomaar alle spellen die kant-en-klaar worden aangeboden produceert.

Ravensburger focust zich niet alleen op gezelschapsspellen maar heeft vier grote pijlers. Vroeger hadden de puzzels, de spellen en het hobbymateriaal elk een even groot aandeel binnen het bedrijf, sinds een tijdje is de hele tiptoi-afdeling daarbij gekomen. Hier enkele afbeeldingen uit de showroom:

De Puzzelcollectie

De Puzzelcollectie

Collectie aan spellen, mét het segment van alea

Collectie aan spellen, mét het segment van alea

Het hobby-gedeelte

Het hobby-gedeelte

De nieuwste pijler: de collectie tiptoi, met boeken, spellen en dieren!

De nieuwste pijler: de collectie tiptoi, met boeken, spellen en dieren!

Ben je benieuwd naar het meest verkochte spel van Ravensburger en wil je graag meer weten over de band met Alea? Kom dan binnen twee dagen terug voor deel 2!