Spelbeschrijving

discoveries-the-journals-of-lewis-clarkLewis & Clark behoorden tot de eerste Amerikanen die er in slaagden om van de Mississippi tot aan de Stille Oceaan en terug te reizen. De expeditie nam zo’n drie jaar in beslag, heel die tijd hielden onze ontdekkingsreizigers nauwkeurig een dagboek bij. Tijd om deze reis te reconstrueren: veel wandelen, paardrijden en onderhandelen met lokale indianen. En niet te vergeten: regelmatig je dagboek aanvullen!

Elke speler ontvangt 5 dobbelstenen in zijn eigen spelerskleur en legt (dobbelt) deze in het voorbestemde gebied op je spelersbord. Telkens wanneer je aan beurt bent kies je één symbool en kan je alle dobbelstenen met dat symbool inzetten op de verschillende actieplaatsen. Je kan er ook voor kiezen om enkel dobbelstenen te nemen en dus geen acties uit te voeren, in dat geval neem je ofwel al je eigen dobbelstenen terug, ofwel alle dobbelstenen op één zijde van het gemeenschappelijke bord. Zo kan je dus ook dobbelstenen van je tegenstander inpalmen, maar vergeet niet dat ze die elk moment terug kunnen opeisen. Afhankelijk van het symbool zijn er verschillende mogelijke acties, je kan expedities voorbereiden door de gepaste dobbelstenen op je bord te leggen, maar je kan ook dobbelstenen van symbool veranderen of nieuwe actie-kaarten aanschaffen. Als je in een latere beurt de ‘Abc-symbolen’ aan je reis acties toevoegt wordt je expeditie pas écht geschiedenis. Het doel is om op deze manier doorheen de bergen en rivieren op je persoonlijke expeditiekaart te reizen. Alle reis acties geven je namelijk een aantal stappen in één van de twee gebieden, door meerdere acties voor te bereiden (en gelijktijdig te activeren) kan je misschien wel twee expedities in één beurt uitvoeren, als tweede expeditie kan je kiezen uit één van de drie beschikbare kaarten op tafel. Als je daarin slaagt krijg je onmiddellijk een extra beurt als beloning.

Op de expeditiekaarten staan lokale diersoorten afgebeeld, door een set van verschillende dieren te ontdekken verdien je overwinningspunten, hoe meer verschillende, hoe beter. Daarnaast krijgt de speler met de meeste tipi’s (zowel op expeditie- als actiekaarten te vinden) nog wat bonuspunten. Tenslotte vind je nog punten op je expeditiekaarten, de speler met de meeste punten wint.

Onze mening

Lewis & Clark viel bij ons zeer goed in de smaak, van zodra we wisten dat Discoveries op de markt zou komen waren we uiteraard heel benieuwd. Het spel heeft ons allesbehalve teleurgesteld! In het begin moet je wat opbouwen: je hebt niet zoveel mogelijke acties en dobbelstenen. Naarmate het spel vordert gaat het steeds vlotter, je gaat op zoek naar extra actiekaarten en meerdere dobbelstenen. In de mate van het mogelijke probeer je twee routes te volbrengen om gebruik te maken van die extra actie. Het speelt enorm vlot en het is bovendien eenvoudig uit te leggen. Wat ons wel opviel was het verschil naargelang het aantal spelers: hoe meer, hoe leuker. Met twee spelers kan je heel weinig gebruik maken van de dobbelstenen van een andere speler, waardoor het al snel saai wordt.

Conclusie: Discoveries is voor ons een echte topper en zal nog vaak op tafel komen!

pic2571301_mdDiscoveries

Met dank aan Asmodee België!

Met dank aan Asmodee België!

Auteur: Cédric Chaboussit
Uitgeverij: Ludonaute/Asmodee
Aantal spelers: 2 – 4
Tijdsduur: ± 60 min.
Vanaf 10 jaar