Spelbeschrijving

We reizen door het land van 1001 nachten en arriveren in Naqala, de oude sultan is net overleden en één van ons zal de nieuwe leider worden. Je zal de vijf stammen moeten manoeuvreren om invloed te krijgen op deze stadstaat, verplaats ze op het juiste moment en doe beroep op de oude geesten, je hebt hun hulp nodig voor de overwinning!

Aan het begin van elke ronde moeten alle spelers bieden voor de beurtvolgorde. Elk om beurt zetten ze hun pion in en betalen ze de bijhorende kost. Om zeker te zijn van je eerste plaats kan je 18 munten/punten betalen, maar dat is misschien niet zo’n goed idee. Je kan er ook voor kiezen om 0 te spelen, maar als een volgende speler dan ook 0 bied komt deze wel voor jou te staan. Slechts drie spelers kunnen 0 bieden. Aan het begin van je beurt kies je een locatie van waaruit je al de aanwezige meeples gaat bewegen. Op elke tegel dat je passeert laat je één meeple achter, maar op de tegel waarop je eindigt moet je een meeple achterlaten in de kleur dat daar al aanwezig was. Op die tegel mag je dan twee acties uitvoeren, één actie met de meeples in de kleur dat jij daar had achtergelaten, één actie aangegeven op de tegel. Voor de eerste actie neem je alle meeples op van die stam/kleur, dat zijn er dus minstens twee, maar soms ook meer. Als deze tegel hierna onbemand is plaats je er één van je kamelen op, die tegel is voor de rest van het spel van jou. De kleur van de meeple bepaalt welke actie je daarmee kan uitvoeren. De vizieren (gele) meeples hou je gewoon bij en leveren punten op aan het einde van het spel, net zoals de witte meeples, al kan je deze ook gebruiken voor andere acties. Met de groene meeples verzamel je grondstofkaarten, met de blauwe punten. Met de rode stam kan je een andere meeple vermoorden, een witte/gele uit de voorraad van je tegenspelers of één van het spelbord in de hoop (nog) een locatie onbemand te maken zodat je die kan inpalmen.

Daarna kan je de actie van de tegel uitvoeren. Sommige acties zijn verplicht en laten je een paleis/palmboom op die bepaalde tegel plaatsen, deze leveren de eigenaar van de tegel punten op aan het einde van het spel. Op de markt kan je grondstofkaarten kopen en op de heilige plaatsen kan je een geest omkopen. Deze moet je betalen met witte meeples en eventueel een kaart. Geesten leveren niet alleen punten op maar geven je ook een bepaald voordeel. Zo kan je met Enki telkens een palmboom extra zetten (als je daarvoor een witte meeple of een kaart betaald) en krijg je van Ba’ai telkens punten wanneer een speler een geest neemt. Met Boaz kan je je witte/gele meeples beschermen tegen de rode moordenaars en met Jafaar leveren je vizieren 3 punten op i.p.v. één.

Het spel eindigt van zodra één speler alle kamelen heeft kunnen inzetten of wanneer er geen geldige bewegingen meer mogelijk zijn. Op het einde van de ronde volgt de puntentelling. Je krijgt daarbij punten voor de witte en gele meeples, je geesten, je locaties en eventuele palmbomen/paleizen en voor setjes van verschillende goederenkaarten. Deze punten worden opgeteld met de punten die je gedurende het spel verzamelde, de speler met de meeste punten wint het spel en wordt de sultan van Naqala.

Onze mening

De verwachtingen van Five Tribes waren hoog en zijn dan ook grotendeels ingelost. Het is een heel andere manier van denken, in plaats van een workerplacement ga je hier net meeples wegnemen. Alles wat je doet heeft invloed op de volgende speler(s). Zo probeer je te vermijden dat je maar één stam achterlaat op een tegel om te voorkomen dat je tegenstander die makkelijk kan inpalmen, maar dat zal zeker niet altijd lukken. Je denkt voornamelijk aan de laatste meeple dat je wilt plaatsen, maar ook de volgorde waarop je ze onderweg achterlaat is belangrijk voor de volgende speler. De spelregels zijn eenvoudig maar de mogelijkheden die je er mee hebt lijken wel oneindig. Dat maakt dat het op twee niveaus gespeeld kan worden, je kan het beschouwen als expertspel en alles goed uitdokteren, maar het kan ook perfect als familiespel beschouwd worden en gespeeld worden zonder dat je al te veel moet nadenken. Dat nadenken kan je toch maar doen wanneer jij aan beurt bent aangezien je voorganger het spelbord helemaal verandert en misschien al je plannetjes om zeep helpt. Afhankelijk van je medespelers kan de downtime in dit spel dan ook flink oplopen, maar wij speelden het voorlopig enkel met vlotte spelers waardoor we daar helemaal geen last van hadden. Wellicht stellen we het niet snel voor aan spelers waarvan we weten dat ze alles gaan uittellen.

Het spel wordt vergezeld van mooie en handige samenvattingen, die maken het vooral voor beginnende spelers gemakkelijker. Op de achterzijde staat een overzicht van alle geesten met hun effecten, vooral dit werd vaak gebruikt. Er zijn 22 geesten en die komen in één spel zeker niet allemaal aan bod, dus zelf na enkele spellen komen er nog geesten tevoorschijn die je nog niet eerder had gezien. Het spel speelt met alle spelersaantallen even goed, al voelt het met twee spelers heel anders. Je hebt dan twee rondemarkers om te bieden en je komt elk twee keer aan de beurt per ronde. Hierdoor worden extra mogelijkheden gecreëerd die je niet hebt in een spel met meerdere spelers. Als je er tijdens de biedfase voor zorgt dat je je twee beurten onmiddellijk na elkaar kan uitvoeren kan je de meeples in je eerste beurt zo plaatsen dat je er meteen daarna goed gebruik van kan maken. Als je deze manier van spelen gewoon bent is het wel even wennen om terug met meerdere spelers te spelen, en omgekeerd. Het materiaal is, zoals we van Days of Wonder gewoon zijn, weer van een hoge kwaliteit en ook hier krijgen we een erg handige inleg van de doos. De illustraties op de doos zijn erg mooi, het spel zelf is soberder gehouden. Een goede beslissing volgens ons, want het is al druk genoeg als er zoveel meeples, kamelen, palmbomen en paleizen op die tegeltjes staan. Onze grondstofkaarten zijn bij de drukker maar half door het snijmachine gegaan, waardoor sommige kaarten langs de ene kant rechte hoeken en langs de andere kant afgeronde hoeken hebben. Aangezien het maar bij de helft van de kaarten is vermoeden we dat dit niet in alle exemplaren het geval is, maar het is toch lastig tijdens het schudden. Al zijn we dan misschien wel heel nauwkeurig 🙂

Met dank aan Asmodee België!

Met dank aan Asmodee België!

Conclusie: Five Tribes is een spel dat je zeker eens gespeeld moet hebben!

Five TribesFive Tribes

Auteur: Bruno Cathala
Uitgeverij: Days of Wonder
Aantal spelers: 2 – 4
Tijdsduur: ± 60 min.
Vanaf 12 jaar