Spelbeschrijving

De titel verklapt het al: Helios gaat over de zon. In dit spel is het de zon die rond ons keizerrijk draait en zo onze landschappen bevrucht en onze tempels punten doet opleveren.  De punten worden bewaard in een stoffen zakje, dus het blijft spannend tot het einde!

Gedurende het spel heb je maar een bepaald aantal acties, afhankelijk van het aantal spelers. Zo kan je slechts 16 acties uitvoeren in een 4-speler-spel, en met geluk nog enkele bonusacties. Er zijn slechts 3 mogelijke acties: een landschap creëren, een tempel/gebouw oprichten of de zon laten roteren. Aan het begin van elke ronde liggen er 6 actietegels per actie beschikbaar, hier mag enkel de onderste van genomen worden. De actietegels heb je in 3 verschillende kleuren, van zodra je 4 dezelfde kleuren hebt kunnen verzamelen (onafhankelijk van het type actie) krijg je onmiddellijk een bonusactie.

De acties op zich zijn vrij eenvoudig. Wanneer je een nieuw landschap creëert kan je kiezen uit één van de beschikbare landschapstypes, je legt het in je keizerrijk en het wordt onmiddellijk bevrucht met één grondstof. Op deze landschappen kan je tempels bouwen, vanaf dat moment krijg je geen grondstoffen meer maar wel punten wanneer de zon hier aan grenst. Op het stadsbord kunnen we gebouwen oprichten die ons bepaalde voordelen en/of grondstoffen opleveren. De zon kan je zoveel stappen rond je rijk verplaatsen als aangegeven op het zonnespoor op je bord, dit kan je o.a. laten stijgen door bepaalde gebouwen. Waar de zon stopt bevrucht het alle aangrenzende gebieden en leveren de aangrenzende tempels punten op. Elke keer wanneer de zon helemaal rond is gegaan krijg je 5 bonuspunten.

Na een ronde (na 4 acties) volgt een karakterfase waarin spelers de kans krijgen om een karakter aan te kopen met mana, mana ontvang je door tempels of gebouwen op te richten. Wanneer je een karakter bezit kan je deze activeren door de gevraagde grondstoffen in te leveren. Actieve karakters leveren extra punten op aan het einde van het spel, vb. 3 punten per tempel/gebouw. Na 4 rondes eindigt het spel en volgt de puntentelling. Naast de reeds verzamelde punten tijdens het spel krijg je nu ook nog punten voor speciale landschapstegels, je opgerichte gebouwen, je overgebleven mana en je karakters. De speler met de meeste punten wint het spel.

Onze mening

We waren vanaf het eerste spel erg enthousiast over Helios. Er zijn zoveel dingen dat je wilt doen, maar je bent beperkt in het aantal acties. Je probeert daarom te letten op de kleuren van je actietegels, zodat je zo vaak mogelijk een bonusactie kan uitvoeren! De acties zijn op zich vrij eenvoudig uit te leggen, en na ongeveer 60 min. heb je toch het gevoel een ‘deftig’ spel gespeeld te hebben. Er zijn verschillende mogelijkheden: je kan je imperium zo klein mogelijk houden zodat je zon vrij snel rond geraakt en dus vaak punten oplevert. Door je imperium uit te breiden creëer je dan weer meer mogelijkheden, meer grondstoffen die je kan gebruiken om karakters te activeren of gebouwen aan te kopen. Je gaat vooral op zoek naar de juiste combo’s: bepaalde gebouwen die je voordelen opleveren combineren met een karakterkaart die je daar punten voor geeft op het einde. De vraag is natuurlijk of je na een x-aantal spellen niet steeds voor dezelfde combo gaat proberen gaan.

Bovendien zijn de illustraties erg mooi (getekend door Denis Lohausen, duidelijk dezelfde stijl als hij gebruikte in Terra Mystica). Het kaartje met de samenvatting van de spelregels is ook erg handig. Het spel bestaat helaas (nog) niet in het Nederlands, maar het spelmateriaal is 100% onafhankelijk. Helios is voor ons zeker één van de betere spellen dat we de laatste tijd hebben ontdekt en dat mag nog vaak op tafel komen!

Conclusie: Helios is een heel goed spel binnen een aangename tijdsduur. 9/10

Helios

Auteurs: Martin Kallenborn & Matthias Prinz
Uitgeverij: Hans im Glück/ Z-Man Games
Aantal spelers: 2 – 4
Tijdsduur: ± 60 min.
Vanaf 10 jaar