MENU
»
S
I
D
E
B
A
R
«

Interview met Jamey Stegmaier over Between Two Cities!
25 feb 2015 door Ralda

Momenteel loopt op Kickstarter de campagne voor Between Two Cities, het nieuwste spel van Stonemaier Games! Na de hits Viticulture en Euphoria was onze interesse voor hun nieuw spel uiteraard aanwezig. Between Two Cities is het eerste spel dat Jamey Stegmaier niet zelf heeft ontworpen maar toch publiceert. We zijn erg blij dat Jamey de tijd heeft genomen om onze vragen te beantwoorden, lees gerust mee wat hij ons allemaal liet weten!

Jamey, stel jezelf even voor aan onze lezers.

Ik ben Jamey Stegmaier, manager en mede-oprichter van Stonemaier Games. Ik woon in St. Louis, Missouri, Amerika. Ik ben de hoofdontwerper van Viticulture, Euphoria en Tuscany en kijk er heel erg naar uit om nu het eerste spel van andere ontwerpers te publiceren: Between Two Cities.

Speel je zelf vaak bordspellen? Zoja, wat is je favoriete spel?

Ja hoor! Ik organiseer een wekelijkse spelavond en speel gewoonlijk ook één keer per week ergens anders. Ik zou zeggen dat mijn favoriete spel Terra Mystica is. Ik hou van de volgorde van alle acties, de verschillende rassen zorgen ervoor dat elk spel anders aanvoelt en elke zet zorgt ervoor dat je je slim voelt.

Between Two Cities is het eerste spel dat gepubliceerd wordt door Stonemaier Games dat je niet zelf ontworpen hebt. Hoe voelt dit? Heeft het de auteurs veel moeite gekost om jou te overtuigen?

Het voelt geweldig! Het was een heel ander proces dan bij de voorgaande spellen. We staan al een hele tijd open voor nieuwe voorstellen, we zochten iets dat goed bij ons bedrijf paste: iets vernieuwend en minder complex dan mijn ontwerpen. Ik heb het geluk gehad om Between Two Cities op het juiste moment te spelen. Ik kwam Ben Rosset (één van de ontwerpers) tegen op Gen Con 2014 en hij vertelde dat hij een spel aan het testen was dat hij samen met Matthew O’Malley had ontwikkeld. Ik vroeg of ik het ook mocht testen en ik was meteen verkocht. Ik belde een hoop vrienden op en we speelden het allemaal samen. Enkele vrienden zeiden achteraf dat ik dit spel moest publiceren en daar was ik het volledig mee eens. Het was voor de ontwerpers dus helemaal niet moeilijk om mij te overtuigen, integendeel: ik moest hen overtuigen om het te mogen publiceren! 🙂

Kende je de ontwerpers (Matthew O’Malley & Ben Rosset) al voor dit spel?

Ik had Ben al eens ontmoet op Geekway to the West, een beurs in St. Louis begin 2014, maar Matthew had ik nog niet eerder ontmoet.

Is er veel aan het spel veranderd sinds de dag dat je het prototype voor het eerste speelde? Heb jij dingen aan het spel veranderd of toegevoegd?

Ben en Matthew hebben heel goed werk geleverd, toen het aan mij werd voorgesteld was het al ontzettend veel getest en verfijnd, maar sindsdien is het nog door een hele ontwikkeling gegaan. De tweede draft ronde met rechthoekige tegels hebben we later toegevoegd, ook de puntentelling voor elke tegel hebben we verfijnd (en soms zelfs volledig veranderd) om elke beslissing leuk en interessant te maken. Het basisprincipe – het samenwerken met je buren maar met slechts één winnaar – is doorheen het hele proces gebleven.

Hoe lang heeft de ontwikkeling van Between Two Cities geduurd?

Ik denk dat Ben en Matthew de hele zomer aan het spel hebben gewerkt vooraleer ze het meebrachten naar Gen Con. Dat was in augustus 2014, het is nu eind februari; dus een goede 6 maanden in ontwikkeling plus 2 à 3 maand voor het ontwerp. Het is een kort spel dat gemakkelijk aan te leren is, het is dus niet moeilijk om op tafel te krijgen met veel verschillende testspelers.

Wat was er eerst: het thema of het mechanisme? Bijvoorbeeld: wist je van in het begin dat het over steden zou gaan, of was het semi-coöperatieve element er eerst?

Het coöperatieve element was er eerst, samen met het draft principe. We hebben heel wat verschillende thema’s overwogen, toen het spel aan mij werd voorgesteld waren we buurten aan het bouwen, geen steden. Ik vond het aantrekkelijker om een stad te bouwen in plaats van een wijk, daarom hebben we het veranderd (al was dat nu niet zo’n grote verandering).

Er zijn twee verschillende versies van het spel: een versie die later in de winkel verschijnt ($29) en een speciale editie ($39). Waarom hebben jullie besloten om twee versies te maken en wat is het verschil tussen de twee?

Voor al mijn Kickstarter campagnes heb ik graag een standaard editie en een luxe versie om verschillende types backers aan te trekken én om mijn backers iets speciaals te kunnen geven, de luxe editie is namelijk gelimiteerd. Zo’n luxe editie geeft ons de kans om leuke extra’s aan het spel toe te voegen die niet noodzakelijk zijn voor het spel, zoals 14 extra stadsfiguren. Deze figuren vertegenwoordigen de steden maar hebben geen impact op het spel, ze zien er gewoon mooi uit (het zijn allemaal houten figuren). De luxe editie heeft bovendien reliëf van bladgoud, zal genummerd zijn en bevat nu ook Frans- en Duitstalige spelregels (het basisspel heeft enkel Engelstalige spelregels).

 Waarom zouden we het spel moeten backen via Kickstarter?

Daar zijn veel redenen voor! Onze Kickstarter campagnes zijn niet zomaar pre-orders, het zijn speciale ervaringen voor iedereen die betrokken is. Zoals ik hierboven al zei zijn de speciale edities gelimiteerd en afhankelijk van het aantal backers. Bovendien krijgen alle backers onze geld-terug-garantie. Tijdens de campange hebben we altijd enkele polls zodat de backers invloed hebben op het product, we hebben zelfs een speciaal element in het spel dat door de backers zal ontworpen worden tijdens de campagne. Daarnaast hebben we ook goede verzendmethodes waardoor onze spellen vanuit verschillende sorteercentra over de wereld worden verzonden, daardoor kunnen we de verzendkosten goed drukken en zit je niet opgescheept met die dure, internationale verzendkosten. Bovendien krijgen de backers hun spellen vooraleer de spellen in de winkel te koop zijn.

Zal Between Two Cities achteraf te koop zijn in België/Nederland?

Ja, onze spellen zijn beschikbaar voor alle grote distributeurs. Als je er naar vraagt in je lokale spellenwinkel is het voor hen mogelijk om je een exemplaar te bezorgen. Als ze daarbij problemen hebben kunnen ze mij altijd contacteren en zullen we zeker helpen.

Between Two Cities

De Kickstarter-campagne loopt nog tot 16 maart 2015: Between Two Cities op Kickstarter!


Reageren is niet mogelijk

© @ E&E Spellenmolen