Momenteel loopt er op Kickstarter een campagne voor een kaartspel over robotten en ijscrème, genaamd ‘Robots Love Ice Cream – the Card Game’. Het kaartspel is gebaseerd op het digitale spel ‘Robots Love Ice Cream’ dat in 2011 gelanceerd werd via Kickstarter (link). Onderaan dit artikel vind je alvast een link naar de app, maar blijf nog eventjes verder lezen voor wat meer info over het kaartspel en een interview met de auteur.
Korte spelbeschrijving
Spinston en zijn kleine robotvriendjes zijn op jacht, ze hopen alle ijscrème in de melkweg te stelen. De missie voor elke speler is eenvoudig: bestuur een ijskar en bezoek de vijf verschillende planeten om alle ijsjes te beschermen! Dit is een coöperatief kaartspel waarin de spelers sets van gewapende ijscrème types zullen verzamelen. Zo’n set kaarten zal gebruikt worden om een leger van robots te verslaan, Spinston wordt namelijk goed beschermd terwijl hij ijscrème aan het stelen is. Elk van de vijf planeten heeft een eigen opstelling met robots die Spinston beschermen, die worden willekeurig getrokken waardoor elke speelsessie een unieke speelervaring zal zijn. De spelers hebben drie ronden de tijd om alle robots te vernietigen, maar uiteraard hebben ook die robots hun krachten waarmee ze de spelers kunnen dwarszitten. Als Spinston na drie ronden nog steeds niet verslaan is gaat hij er vandoor met alle ijscrème. Als de spelers alle robots verslaan hebben krijgen ze Sprinkletonium, een zeldzaam element waarmee ze hun ijskarren kunnen verbeteren. Hierdoor zullen hun ijskarren extra mogelijkheden krijgen. Nadat alle planeten gered zijn zullen de spelers tellen hoeveel ijscrème ze samen hebben gered. Van zodra het minimumbedrag bereikt werd kunnen ze samen hun overwinning vieren, maar eerst telt iedereen nog zijn individuele punten om te zien wie tot kampioen bekroond wordt!
Chad, stel jezelf even voor aan onze lezers.
Ik woon in Atlanta, GA (US) en ben al jaren een erg gedreven bordspeler. Het grootste deel van mijn carrière spendeerde ik als productie manager en mobiele technologieën. Buiten bordspelen kan je films, komieken en videospellen als mijn hobby’s beschouwen.
Hoe ben je op het idee gekomen om een spel over ijscrème en robots te maken?
Ik kan helaas niet zeggen dat het idee van mezelf komt. Het concept ‘Robots Love Ice Cream’ werd ontwikkeld door een klassiek schietspelletje dat eerder dit jaar op alle mobiele platforms gelanceerd werd door Dragon Army.
Is dit het eerste spel dat je ontwikkelde?
Ik heb al vele ideeën gehad, maar dit is wel het eerste concept dat ik probeer voor te stellen aan het publiek. Met dit eerste spel wil ik graag een portfolio met bord- en kaartspellen uitbrengen onder de naam 25th Century Games.
Waarom heb je besloten om een kaartspel te maken van een videospelletje?
Toen het digitale spel gelanceerd werd werkte ik samen met Dragon Army. De leuke karakters komen zowel in 3D als 2D omgeving goed tot hun recht. Ik dacht meteen dat het een prachtige toevoeging zou zijn om deze unieke karakters uit het videospel te gebruiken in een nieuwe speelstijl. Het digitale spel is ontwikkeld voor één speler, ik wilde dat graag veranderen zodat de spelers het samen tegen de robots konden opnemen. Ik ben een grote voorstander van bordspellen, het is een ideaal medium om familie en vrienden terug samen te brengen en van elkaars gezelschap te laten genieten. Dit soort persoonlijke interacties zijn tegenwoordig helaas minder frequent, de wereld en onze hobby’s worden steeds vaker beïnvloed door het digitale gegeven.
Speel je zelf vaak spellen? Heb je een voorkeur voor digitale of bordspellen?
Één keer per week kom ik samen met een groep vrienden voor onze wekelijkse spelavond, dit doen we al jaren. Ik kan niet zeggen dat ik digitale spellen leuker vind, maar ook het omgekeerde is niet waar, ik geniet van beide. Algemeen kan ik zeggen dat ik vaker digitale spellen speel aangezien het eenvoudiger is om ermee te beginnen als ik eventjes tijd heb, voor bordspellen moet ik uiteraard steeds een bijeenkomst met vrienden organiseren. Ze hebben dus elk hun waarde in mijn leven.
Zijn er veel verschillen tussen de originele app en jouw kaartspel?
Toen ik het kaartspel ontwikkelde vond ik het belangrijk om zo dicht mogelijk bij het originele spel te blijven. Ik wil de ervaring van dit spelletje behouden in het kaartspel. Om dat te doen hebben we een mechanisme ontdekt dat nog niet eerder gezien werd in kaartspellen. Juist daarom dat ik dit spel zo graag in de handen van vele spelers wil krijgen. Het spel voelt niet alleen als een arcade schietspel, het is ook belangrijk dat het toegankelijk is voor jonge spelers én ook volwassen spelers er plezier in vinden. Enerzijds is het spelverloop eenvoudig, maar er zijn zeker strategische elementen aanwezig die in de smaak zullen vallen bij veel volwassen bordspelers. Dit maakt het spel ideaal voor jonge spelers, een mengeling van jong en oud of als filler voor een groep ervaren spelers.
Moet je de app kennen om het kaartspel te spelen?
Je hoeft het digitale spel helemaal niet te kennen om het kaartspel te kennen, en omgekeerd. Aangezien dezelfde karakter voorkomen in beide spellen is het natuurlijk eens zo leuk als spelers het hele ‘Robots Love Ice Cream’-universum kennen. Het digitale spel kan je gratis downloaden, het is dé ideale manier om de verschillende karakters en het artwork te leren kennen.
Waarom zouden we dit kaartspel moeten backen op Kickstarter?
Backen op Kickstarter is niet alleen een pre-order van het spel, er komt veel meer bij kijken. Je krijgt uiteraard een exemplaar van het spel, maar ons betekent het veel meer. Alle backers zullen helpen om 25th Century Games op te richten zodat we niet enkel dit geweldige kaartspel kunnen produceren maar ook in de toekomst nog spellen kunnen lanceren. Het is een droom om dit bedrijf uit de grond te stampen, deze eerste campagne is de meest cruciale om dat waar te maken.
Zal het spel na de campagne beschikbaar zijn in België en Nederland?
We hebben een verzekerd distributiecentrum om alle exemplaren te verdelen naar onze Europese backers, hierdoor komen er geen extra douanekosten bij voor de backers. Als de campagne succesvol is kan het spel meteen naar de drukker. Ik zou graag een distributiepartner vinden om het spel ook bij jullie te koop aan te bieden, maar op dit moment kan ik enkel beloven dat je het spel via Kickstarter kan krijgen.