Spelbeschrijving

In GEM, het derde micro-spelletje uit de reeks Pack O Game, kruipen twee tot vier spelers in de huid van een juwelier. Eerst en vooral zal je nieuwe, ruwe diamanten moeten inkopen. Helaas zijn er meerdere juweliers in je dorp, de groothandelaar verkoopt uiteraard aan diegene met het hoogste bod. Hoeveel wil jij besteden aan een nieuw set diamanten? Je wilt liefst nog wat budget overhouden, je hebt achteraf nog kosten om die diamanten te polijsten, anders zullen ze niks opbrengen.

Een speelsessie bestaat uit zes ronden. Tijdens elke ronde zullen er drie diamantkaarten geveild worden, enkel in de eerste en laatste ronde zijn dat er respectievelijk vier en twee. De startspeler brengt een bod uit van nul of meer, alle andere spelers hebben vervolgens één kans om een hoger bod uit te brengen of te passen. De speler die het hoogste bod uit bracht mag vervolgens één van de beschikbare diamantkaarten kiezen en met de rode kant naar boven in zijn gebied leggen. Het is perfect mogelijk om een bod te winnen terwijl je ‘nul’ hebt geboden: als alle tegenspelers passen omdat ze er geen geld aan willen geven. De speler naast de hoogste bieder (in klokwijzerzin) mag vervolgens een nieuwe veiling starten door opnieuw een startbod uit te brengen, waarbij trouwens nooit gezegd wordt wélk van de aangeboden kaarten hij graag zou nemen.

Nadat alle beschikbare kaarten per opbod werden verdeeld volgt de herinvesteringsfase. In deze fase kunnen alle juweliers hun aangekochte diamanten polijsten. De kostprijs staat vermeld in het rode gedeelte van de kaart, nadat je dit betaald hebt kan je de diamantkaart omdraaien met de groene zijde naar boven. Deze diamant(en) zijn vanaf nu geld waard, je kan ze dus ook gebruiken om te betalen in een volgende veilingsfase! Elke soort diamant die je doorheen het spel gebruikt om te betalen verliest in waarde en moet in een volgende herinvesteringsfase opnieuw gepolijst worden. Ter voorbereiding van de volgende ronde worden de nieuwe diamantkaarten open gedraaid en krijgen alle spelers hun geldkaarten terug ter beschikking. Tijdens de puntentelling zullen enkel de diamantkaarten met de groene zijde naar boven meetellen. Elk van die kaarten levert om te beginnen één punt op, daarnaast worden er per diamantsoort (= kleur) ook drie punten uitgedeeld aan de speler met de meerderheid. Bij een gelijke stand krijgen beide spelers twee punten. De speler die daarna de meeste punten heeft verzameld wint het spel.

Onze mening

Tot zover hebben we reeds een meevaller en een tegenvaller gehad in deze Pack O Game-reeks. GEM hoort ongetwijfeld bij de meevallers. Het is merkwaardig hoe zo’n klein (kauwgum-)doosje zo’n doordacht spel kan bevatten, want GEM bevat veel meer dan je op het eerste zicht zou vermoeden. Een biedspel is steeds heel verschillend naar gelang de medespelers, en dat is uiteraard ook bij dit spel het geval. Sommige spelers bieden erg hoog, anderen erg laag. Je kan steeds controleren hoeveel kapitaal je medespelers nog ter beschikking hebben, maar hoeveel willen ze besteden aan een nieuwe diamantkaart? En vooral: hoeveel wil jij eraan besteden? Het gaat overigens niet alleen over het geld en over het polijsten, je wilt ook nog eens de meerderheid in zoveel mogelijk kleuren verzamelen. Misschien wil je wel een kaart kopen dat je niet meer zal kunnen polijsten, puur en alleen om te voorkomen dat een tegenstander een meerderheid haalt? Naarmate je het spelletje een paar keer gespeeld hebt wordt het alleen maar beter, als alle deelnemers weten hoeveel diamanten er van elke kleur in het spel zitten wordt het nog meer strategisch. De meeste biedspellen zijn niet goed met twee spelers, dat kunnen we over GEM niet zeggen. Het is wel heel anders dan met drie of vier spelers, maar daarom zeker niet slechter.

Conclusie: Een klein doosje vol strategie!

GEM

Met dank aan Perplext!

Met dank aan Perplext!

GEM

Auteur: Chris Handy
Uitgever: Perplext
Aantal spelers: 2 – 4
Tijdsduur: ± 30 min.
Vanaf 12 jaar