Spelbeschrijving

TEKJe staat aan het hoofd van een klein koninkrijk met veel ambitie. Je wilt je populatie uitbreiden via verschillende rassen, je machtige toverkunsten aanleren en imposante torens. Het enige probleem is dat de naburige koninkrijken hetzelfde idee hebben. Toch kan er maar één koninkrijk de beste zijn, aan jou om te bewijzen dat je de capaciteiten hebt om je ambities waar te maken!

Aan het begin van het spel kiest elke speler één van de 13 verschillende rassen en een eigendom. Elk ras heeft verschillende eigenschappen. Als je aan beurt bent kies je één van de zes mogelijkheden op de actiekaart en leg je daar een schild bij. Vervolgens kan niet alleen jij, maar kunnen ook je medespelers deze actie uitvoeren! Jij hebt niet veel keuze: je doet de gekozen actie of niets. Je medespelers kunnen er ook voor kiezen om grondstoffen te verzamelen in plaats van de door jou gekozen actie uit te voeren. Hoe meer meeples op eigendom kaarten, hoe meer grondstoffen je kan verzamelen: per meeple op een verschillend landschap krijg je één grondstof, welke grondstof je krijgt hangt uiteraard af van het landschapstype. De eerste twee mogelijke acties zijn bewegingsacties, waarbij je met de Patrol-actie een meeple naar een aangrenzend gebied binnen eenzelfde eigendomkaart kan verplaatsen en de Quest-actie je toelaat een meeple naar een andere eigendomskaart te verplaatsen. Door dergelijke verplaatsacties kan het gebeuren dat je meeple in eenzelfde landschap als een tegenstander terechtkomt, dan volgt er dus een korte battle. Tijdens zo’n battle beslissen beide spelers hoeveel grondstoffen ze willen opofferen om hun strijd te winnen, waarbij mana en erts respectievelijk 2 en 1 punten waard zijn. Voedsel levert in deze strijd helaas niets op. De spelers maken dit gelijktijdig bekend door hun dobbelsteen op de juiste waarde te draaien. Beide spelers zijn de ingezette grondstoffen kwijt en de speler die verloren heeft kan bovendien zijn boeltje pakken, enkel de winnaar blijft over! Het is ook mogelijk om om een alliantie te sluiten, als beide spelers voor het witte vlagje op de dobbelsteen kiezen. In dat geval zullen de twee spelers het landschap delen en profiteren ze beide van de voordelen, zoals de grondstofopbrengst en/of de punten. Eens je echter met één tegenspeler een alliantie hebt blijven jullie aan elkaar verbonden. Als het later in een ander gebied ook tot een confrontatie komt tussen jullie meeples zijn jullie nog steeds met elkaar in alliantie. Als één van beide spelers dan toch voor een battle kiest en geen vlagje toont dan zullen alle allianties in de andere gebieden ook verbroken worden en kan je in één slag veel meeples verliezen. Gelukkig kan je met een andere acties ook weer meeples in het spel brengen, al kost deze actie je wel voedsel. Met de bouw-actie kan je verder bouwen aan je imposante toren, hoe hoger die toren wordt hoe meer erts het zal kosten maar hoe meer punten die je zal opleveren aan het einde! Een ander mogelijke actie is het aanleren van toverkunsten, wat betaald moet worden met mana, maar ook dit zal steeds meer kosten. De toverkunsten zijn verschillend van ras tot ras, zo helpen sommige rassen je om gemakkelijker grondstoffen te halen en worden anderen sterker bij confrontaties. Nog andere rassen zijn dan weer interessant om een alliantie mee te sluiten en anderen kunnen zelfs punten opleveren als je aan bepaalde condities voldoet. Tenslotte heb je nog de ruil-actie waarmee je grondstoffen kan inruilen tegen andere grondstoffen.

Als er vijf schilden op het actiebord liggen heeft de volgende speler geluk: alle schilden worden van het bord gehaald en de volgende speler kan vrij kiezen welk van de 6 acties hij/zij wilt uitvoeren. Op deze manier gaat het spel verder tot er aan één van volgende voorwaarden voldaan is: een speler heeft 7 meeples in het spel gebracht, bereikt het 6de level van de toren of het 5de level van zijn toverkunsten. Daarna volgt de puntentelling. Elke meeple op het speelbord is één punt waard, hoofdsteden (bepaalde landschapstypes) leveren twee punten op (of één per speler in het geval van een alliantie), één punt per bereikt niveau van de toverkunsten en de punten die vermeld staan bij het level van de gebouwde toren. De speler met de meeste punten wint het spel.

Onze mening

Tiny Epic Kingdoms was vorig jaar een grote hit op Kickstarter en haalde bijna 9000 backers, tijd om ook maar eens te proberen, dachten we. Het doosje en het materiaal voorspelde alvast veel goeds: mooie kwaliteit en een mooie tekening in de binnenkant van het deksel dat elke speler verbaast bij het openen van de doos. Ook het materiaal ziet er erg mooi uit en is voorzien van mooie illustraties, al is het boek (symbool om het level van de toverkunsten aan te duiden) niet zo goed herkenbaar. Vrij veel materiaal in een klein doosje, het “tiny” gedeelte uit de titel blijkt dus alvast te kloppen. Het spel zelf kon ons helaas minder overtuigen, nochtans zijn er veel leuke elementen in het spel. De verschillende rassen bijvoorbeeld, elke speelsessie is anders aangezien de toverkunsten van al de verschillende rassen toch een redelijke invloed hebben op het spel, ook de eigendomskaarten zijn steeds verschillend. Aan variatie geen gebrek dus. Wij vonden te weinig diepgang in het spel, of misschien ligt het aan het feit dat we niet zo ‘oorlogsgezind’ zijn. Vaak bleven we ‘te braaf’, en als je in dit spel niet gaat aanvallen is de fun er ook af. Het kiezen van de acties is interessant, je probeert een actie te kiezen die jou goed uitkomt en waar je tegenspelers liefst zo weinig mogelijk van kunnen profiteren, kies bijvoorbeeld de bouwactie als je ziet dat je tegenspelers net te weinig erts hebben om te kunnen bouwen. Soms kan je geen actie kiezen die je kan gebruiken en ben je verplicht een actie te kiezen en vervolgens niets te doen, een situatie dat je niet te vaak wilt meemaken. De score aan het einde is meestal vrij nipt, daardoor blijft het spelletje steeds spannend tot het einde. Na een eerste speelsessie bleven we op onze honger zitten en hoopten we dat volgende sessies ons meer zouden overtuigen, maar het kwam helaas niet. De variant voor twee spelers vonden we al helemaal niets, waarbij je geen allianties met mekaar mag aangaan en je het kan opnemen tegen vreemde volkeren, maar dan moet jij het (met je eigen grondstoffen) opnemen voor het vreemde volk als je tegenstander gaat aanvallen. Met andere spelersaantallen kwam het spel beter tot zijn recht.

Conclusie: Tiny Epic Kingdoms heeft veel positieve elementen maar kon ons toch niet over de streep trekken.

Tiny Epic Kingdoms

Met dank aan Gamelyn Games!

Met dank aan Gamelyn Games!

Tiny Epic Kingdoms

Auteur: Scott Almes
Uitgever: Gamelyn Games
Aantal spelers: 2 – 5
Tijdsduur: ± 30 min.
Vanaf 13 jaar